GENT – LiQ (LiQuor infused icecream), de Belgian made icecream ‘for adults only’, slaagde erin om in minder dan een maand €400.000 op te halen via een business angel met uitgebreid netwerk in Europa en de Verenigde Staten. Oprichters Jorgo Struyve en Nicolas Destoop wensen hiermee hun internationalisering in stroomversnelling te brengen. De crowdfunding campagne via het winwinner platform loopt nog tot eind augustus. Hiermee ambiëren ze €100.000 toe te voegen aan hun werkkapitaal. Inmiddels is drie vierde daarvan eveneens volstort.
Na een eerdere kapitaalinjectie in 2018 lanceerde LiQ eind juni een crowdfundingcampagne en spraken ze business angels aan om €400.000 te investeren. Bedoeling was een versteviging van hun positie in België en zich klaarstomen voor internationale groei. Binnen de maand heeft een privé investeerder zich bereid verklaard dit bedrag ter beschikking te stellen.
Over de grenzen heen
Oprichter Jorgo Struyve is enthousiast: ”Het geloof in ons team én in ons product gaf de doorslag. Onze investeerder is zich bewust van ons groeipotentieel en zijn Europees én Amerikaans netwerk vormt een ongelooflijke meerwaarde in de internationalisering van ons bedrijf. We willen deze groei vanuit België sturen door prioritair ons marketingteam te versterken en extra saleskrachten aan te trekken. Maar de stap naar het buitenland zien we als een noodzakelijke evolutie.”
Co-founder Nicolas Destoop bevestigt: “Met dit kapitaal verwachten we het komende jaar onze omzet te verviervoudigen. Dit zal ons in staat stellen om het merk meer brand awareness te geven en ons team uit te breiden, niet alleen in België maar ook over de grenzen heen.”
Parcours
Student-ondernemers Jorgo en Nicolas waren vastberaden om “alcohol infused ice cream” in Europa te introduceren. Ze richtten Boogo op en legden een succesvol parcours af met finaleplaatsen in Gentrepreneur, ING start-Academy en een UNIZO titel als “Student-ondernemer van het jaar”. In 2018, na een eerste kapitaalsinjectie, werd vervolgens het kwaliteitsvol room- of sorbet ijs verrijkt met alcohol genaamd LiQ geboren. Het suikergehalte van het ijs werd verlaagd tot 50% en de verpakking is biologisch afbreekbaar. Met dit doordachte concept veroverden de 6 smaken van LiQ, waarvan de helft vegan, in 2019 een plaats in de rekken van Delhaize en Spar wat leidde tot een omzet die 9 keer hoger was als in 2018.
Toekomstige ambities
Over de toekomst zijn de oprichters het eens: “Zonder afbreuk te willen doen aan de authenticiteit van onze kwaliteitsproducten willen we graag doorgroeien vanuit onze nichemarkt naar een mass market speler. We zijn ervan overtuigd dat hier ruimte voor is want de gevestigde merken zijn, gezien hun kindvriendelijke invalshoek, vaak terughoudend om hun naam te verbinden aan ijsjes waarin alcohol is verwerkt. Bovendien heeft de afgelopen Coronaperiode een nog grotere behoefte gecreëerd om de lokale producent bij voorrang te steunen waardoor we een groei binnen België prioritair stellen. We werken voornamelijk met producten van lokale bodem, een stijging van onze productie zal dus ook de nationale economie te goede komen.”
Wie interesse heeft kan via het winwinner platform investeren vanaf €500 tot zelfs €50.000. Via de site berekent een eenvoudige simulatie de opbrengst. De campagne loopt nog tot eind augustus.