Net zoals vele andere merken bouwt Hyundai met nieuwe elektrische modellen aan de toekomst van mobiliteit. De IONIQ 5 zal in elk geval een opmerkelijke verschijning in het straatbeeld zijn. De wagen heeft een futuristisch design en beschikt over een verzameling intelligente spitstechnologie die het laden van de batterij versnelt. Zo kan de IONIQ 5 aan een snellader 100 km bijladen in amper 5 minuten. Ook het interieur van de IONIQ 5 onderscheidt zich van andere modellen en biedt een nieuwe dimensie op het vlak van beweegruimte.
Eerste Belgische modellen
De eerste modellen van de IONIQ 5 zijn intussen in zeer beperkte oplage in België afgeleverd. Twee medewerkers van All Colors of Communication mochten de spits afbijten en de eerste Belgische modellen in gebruik nemen.
“We hebben als bedrijf jaren geleden bewust voor Hyundai gekozen, omdat dit het enige merk was dat met alle technologieën – van elektrisch tot waterstof – aan het experimenteren was. Nu hebben ze er weer een prachtig model bij dat erg interessant is voor een bedrijfsvloot en elektrisch rijden een stuk toegankelijker maakt”, zegt Kristof De Roeck, Managing Director en mede-eigenaar van All Colors of Communication.
”De IONIQ 5 is het eerste model van de nieuwe elektrische IONIQ-familie die in de loop van de komende jaren geïntroduceerd zullen worden. Dankzij het geavanceerde nieuwe platform voor elektrische auto’s, wordt meteen het grootste obstakel in het hoofd van de consument uit de weg geruimd: dankzij de snelle laadtijd, hoeft die zich niet langer zorgen te maken over het rijbereik”, aldus Kaat Van Severen, Fleet Manager Hyundai.
Transitie naar elektrisch versnellen
Vanaf 2026 zullen enkel nieuwe emissievrije wagens van een fiscaal voordeeltarief genieten en bij All Colors of Communication is de switch naar een elektrische vloot nu al ingezet. “Bij iets nieuws komen altijd wat groeipijnen kijken. Door gefaseerd te werken, kunnen we sneller schakelen en vermijden dat we straks massaal met kinderziektes te maken krijgen. Medewerkers kunnen van elkaar leren en de voordelen van elektrisch rijden sneller onder de knie krijgen”, zegt Kristof De Roeck.
“Ook comfort is een reden waarom we voor elektrisch kiezen. We hebben al drie elektrische Kona-modellen en daar zijn onze medewerkers heel tevreden over. Ze zouden in geen geval nog terug willen naar een auto met een conventionele verbrandingsmotor. Zeker bij jongere generaties is het opmerkelijk hoe snel een elektrisch model aanvaard wordt.”
De overgang naar elektrisch komt stilaan in een stroomversnelling terecht, zo merkt ook LeasePlan dat bij steeds meer klanten het startschot voor de vergroening van de bedrijfsvloot geeft. “De komende jaren zal de fiscale aftrekbaarheid van benzine- en dieselwagens stapsgewijs afnemen, terwijl elektrische modellen nu al voor de volle 100% van een gunsttarief genieten. Bovendien komen er meer en meer mooie modellen op de markt, zoals de nieuwe IONIQ 5, die over een groot rijbereik beschikken. Ook onze eigen medewerkers met een bedrijfswagen zullen tegen het einde van 2021 allemaal elektrisch rijden. We kunnen klanten dus op basis van ervaringen uit onze interne keuken proactief begeleiden”, zegt Pieter Waegenaer, commercieel directeur van LeasePlan België.
Belangrijke rol voor bedrijven
Volgens Kristof De Roeck van All Colors of Communication hebben bedrijven een belangrijke rol te spelen in de doorbraak van emissievrije wagens. “Of we in 2030 allemaal elektrisch zullen rijden, durf ik niet te stellen. Maar het is wel een transitie waar we door moeten en bedrijven kunnen het proces zeker versnellen. Door medewerkers nu al elektrische modellen aan te bieden, zullen er over enkele jaren een pak betaalbare elektrische auto’s op de tweedehandsmarkt verschijnen. En als je als bedrijf aan je gemeente vraagt om een publieke laadpaal te installeren, wordt laden voor andere inwoners eveneens een stuk gemakkelijker. Dat we intussen ook het milieu een handje helpen, is uiteraard een mooie bonus”, besluit hij.