Huurland is al veertig jaar voorloper van deeleconomie

huurlandIn maart 1976 besliste de toen 34-jarige Walter Ameloot, een boerenzoon uit het West-Vlaamse Eggewaertskapelle om in Gent een bedrijf over te nemen en zich te richten op de toen nog volledig nieuwe markt van de machineverhuur.

Tien jaar geleden namen zijn kinderen Isabelle, Pascal en Sofie de zaak over en bouwden ze voort uit. “We hebben inmiddels 44 mensen in dienst en 9 afhaalpunten in West- en Oost-Vlaanderen”, zegt Sofie Ameloot. De Oost-Vlaamse vestigingen bevinden zich in Erpe-Erondegem, Oudenaarde, Zele, Gent en Sint-Denijs-Westrem.

Huurland surft mee op de golven van de steeds populairder wordende deeleconomie. “We geloven sterk in het zogenaamde zero-ownership” geeft Sofie Ameloot aan. “Wij maken ons sterk dat wij, door ons gamma en de dienstverlening verder uit te bouwen, nog meer mensen zullen overtuigen om de zorgen van het eigenaarschap aan ons over te laten. Hoe meer mensen zich aansluiten bij de “nowners”-beweging van mensen die niet streven naar het bezitten van materiaal, hoe beter de planeet en onze kinderen erbij varen.”

Eigenlijk is het best verwonderlijk dat dit fenomeen pas de laatste jaren echt doorbreekt, want volgens Sofie Ameloot staat gekocht materiaal 98 % van de tijd stil.

“Vanuit een duurzaam oogpunt is huren een betere oplossing dan kopen.  Er moet minder geproduceerd worden en in een tijd van schaarste van grondstoffen is dat belangrijk.  Eigenlijk verkondigen we al veertig jaar dat de verhuur een professionele versie is van de deeleconomie.  Het gedachtegoed is hetzelfde.  Mensen delen goederen met elkaar, in de verhuur betalen ze daar een som voor.   Maar dan hebben ze wel de zekerheid te kunnen vertrouwen op professioneel materiaal dat helemaal up to date en onderhouden is.”

Huurland speelt ook in op de digitalisering, met name door zelfgemaakte instructievideo’s op de website te plaatsen.  Huurland laat zijn veertigste verjaardag niet onopgemerkt voorbijgaan. “We blijven voort onze diensten voor de ProPass huurders verbreden en we zijn volop bezig met een verjonging van onze huisstijl.”