GENT/KRUIBEKE – Morgen, op 1 februari, schiet de vierde editie van Tournée Minérale uit de startblokken. Duizenden Belgen beginnen aan hun maand zonder alcohol. Organisatoren Stichting tegen Kanker en VAD/De Druglijn stellen vast dat de impact van de campagne ondertussen verder gaat dan mensen individueel bij hun alcoholgebruik laten stilstaan. Tournée Minérale is overal. We zien een stroom van acties in gemeenten, ziekenhuizen, ondernemingen, handel, … En opmerkelijk: ook de horeca is ondertussen voluit mee op de kar gesprongen.
Verschillende bedrijven gaan dit jaar de uitdaging aan. Ook UZ Gent maakte een Tournée Minérale-team aan voor al hun medewerkers – met meer dan 300 deelnemers één van de grootste teams. Silke Pattyn, klinisch psycholoog, en Evie Maesen, dienstverantwoordelijke welzijn en diversiteit, trekken het initiatief in het ziekenhuis. Twee keer per week staan ze met een infostand in het bedrijfsrestaurant, om collega’s warm te maken voor Tournée Minérale.
Evie Maesen en Silke Pattyn zijn alvast enthousiast: “Tournée Minérale sluit aan bij het gezondheidsbeleid van UZ Gent. Het ziekenhuis sensibiliseert haar medewerkers voor een gezonde levensstijl. Dat wij de gevolgen van alcohol hier van heel dichtbij zien, is een extra stimulans om mee te doen. We gebruiken de experten die we in huis hebben en zetten hen in als ambassadeurs voor Tournée Minérale. Met één van de leverspecialisten hebben we bijvoorbeeld een filmpje gemaakt over de gevolgen van niet, weinig en veel drinken op de lever. De actie brengt een dynamiek op gang, en doet de mensen samen volhouden.”
Horecazaken springen op de kar
Ook de horecasector omarmt Tournée Minérale en steeds meer horecazaken volgen een professionele mocktailopleiding van Horeca Forma. Het gaat hier niet enkel om de hipsterbars die al een tijdlang huisgemaakte limonades of iced teas aanbieden. Iedereen merkt dat er vraag is naar lekkere, diverse en volwassen niet-alcoholische dranken op de kaart.
“Sinds november gaven we 11 mocktail-opleidingen in Vlaamse centrumsteden, allemaal nokvol met geïnteresseerde bartenders en uitbaters. Dat is natuurlijk goed nieuws: meer en meer horecazaken verwennen hun gasten met een home made alcoholvrij aanbod van topkwaliteit”, zegt Pierre Anneessens, opleidings-verantwoordelijke bij Horeca Forma.
Om dit soort initiatieven zichtbaar te maken, worden horecazaken die een inspanning doen in het teken van Tournée Minérale gepind op de horecakaart op www.tourneeminerale.be.
Kiezen voor alcoholvrij wordt makkelijker
“De bedoeling van de campagne was van bij de eerste editie om mensen te laten ervaren dat ze zich perfect kunnen amuseren zonder alcohol. In de voorbije jaren hebben honderdduizenden mensen bewezen dat dit ook echt lukt”, legt Katleen Peleman, directeur VAD/De DrugLijn uit. “Dat mensen die even geen alcohol willen drinken steeds minder veroordeeld zijn tot de klassieke frisdranken, bewijst dat er sinds 2017 veel veranderd is.”
Tournée Minérale-mocktail 2020
Vandaag werd ten slotte ook de nieuwe Tournée Minérale-mocktail gelanceerd. Deze is van de hand van Marie Claessens van The Mocktailclub uit Kruibeke. Een verrassend drankje op basis van rabarber, citroen en venkel. Het recept, samen met meer dan 50 andere, vind je hier. Heel wat inspiratie dus voor wie ook thuis nog op zoek is naar lekkere alternatieven.