Hoe gaat uw bedrijf om met "onboarding"?

werknemeropeerstewerkdagOp veel recepties en netwerkevents is het een vast gespreksonderwerk tussen ondernemers: de gapende kloof tussen de verwachtingen van werkgevers en van de schoolverlaters die ze pas in dienst hebben genomen. De zogenaamde “onboarding” van die schoolverlaters is dus echt wel een hot item. KMO’s kunnen zich misschien laten inspireren door de manier waarop grote organisaties dat aanpakken.

Nu de schoolverlaters hun eerste stappen op de arbeidsmarkt aan het zetten zijn, lanceren bedrijven verschillende initiatieven om de nieuwkomers zo snel mogelijk te integreren in de organisatie. Deze onboarding bestaat traditioneel uit een rondleiding in het bedrijf of een introductiecursus over de waarden en de missie van de onderneming. Sommige bedrijven gaan enkele stappen verder. Ze wijzen een mentor toe, organiseren speciale events of lanceren speciale programma’s zodat de nieuwkomers alle geledingen van het bedrijf leren kennen.

Onboarding of de integratie van nieuwe medewerkers is voor bedrijven een uitdaging, zeker wanneer ze verschillende generaties tewerkstellen. De schoolverlaters moeten niet alleen goed passen in de onderneming en bij de collega’s, maar ook zo snel mogelijk het bedrijf leren kennen. Uit de studie van Top Employers, het jaarlijks terugkerend onderzoek naar de voorwaarden die bedrijven aanbieden aan de medewerkers, blijkt dat de meeste bedrijven initiatieven lanceren voor de integratie van de schoolverlaters. De meerderheid (98%) geeft een introductiecursus met een overzicht van de waarden en de visie van de organisatie, 94% voorziet in een rondleiding in het bedrijf. Driekwart van de bedrijven organiseert een netwerkbijeenkomst voor de nieuwe medewerkers. 70% van de bedrijven gaat nog een stap verder en wijst een mentor toe aan de schoolverlaters. Bij grote bedrijven zoals AG Insurance, dat vorig jaar 200 nieuwe medewerkers aanwierf, waarvan 70% schoolverlaters, is onboarding inmiddels een gestructureerd proces, aldus Thomas Vanheule, HR project Manager. “We geven niet alleen informatie over ons bedrijf, maar organiseren ook integratie- en onthaalgesprekken en een speciaal event voor de nieuwkomers. Op die manier raken ze snel vertrouwd met onze visie en missie.” Vanaf september dit jaar start AG Insurance met een traineeship waarbij de nieuwkomers gedurende 18 maanden verschillende functies kunnen uitoefenen om zo het bedrijf grondig te leren kennen. Bij de KMO ligt het gebruik van vaste procedures rond onboarding natuurlijk minder voor de hand.

 

Hoe gaat uw organisatie om met de opvang en de integratie van nieuwe werknemers die pas van de schoolbanken komen? Laat het ons gerust weten via redactie@madeinoostvlaanderen.be