De jaarlijkse wedstrijd is een organisatie van het Delicatessemagazine voor ambachtelijke voedselhandelaars zoals slagers, bakkers, chocolatiers en kaashandelaars. “Het was een verrassing dat we goud wonnen”, zegt zaakvoerder Hilde Demarez.
De prijs werd toegekend door een jury die instond voor 80 procent van de beoordeling, terwijl de overige 20 procent werd bepaald door stemmen van klanten via sociale media. “Onze klanten hebben ons echt gesteund”, vertelt Hilde. “We trakteerden hen dan ook op een glaasje champagne en een stukje kaas.”
Liefde voor ambacht
De jury verwees naar Hilde als een voorbeeld voor de jeugd, en prees haar voor het gebruik van rauwmelkse kazen en de inzet voor kwaliteit in de kleinhandel. “Het was geweldig om te horen dat onze liefde voor het ambacht wordt gezien in onze producten”, zegt Hilde. “Het is een mooie bevestiging dat we goed bezig zijn.”
De uitreiking vond plaats tijdens een beurs met delicatessen, waar de deelnemers ook inspiratie konden opdoen voor hun eigen winkels. “Het was een hele ervaring”, zegt Hilde. “We konden er allerlei producten proeven en nieuwe ideeën opdoen.”
Certificaat
De erkenning is vergezeld door een certificaat. “Dat is op zich al een mooie beloning”, zegt Hilde. “Het was een speciale dag. Alles werd in het Engels gepresenteerd, waardoor het aanvoelde als een echte show.”
De prijsuitreiking heeft al veel positieve reacties opgeleverd, zowel in de winkel als online. “Het was ongelooflijk, mijn telefoon bleef maar pingen met berichten”, zegt Hilde.