GENT – Hoe zou het de leden van The Birdhouse, die het veilige nest van de Gentse start-up accelerator reeds enige tijd geleden verlieten, nog vergaan? Ik zocht ze op en vroeg het hen. Kayzr is een sociaal en competitief platform voor gamers. Waar LinkedIn een netwerk biedt voor professionals, is Kayzr volledig aangepast aan de noden van de gamer. Je maakt een profiel aan, linkt de games die jij speelt, kunt vrienden maken, posts plaatsen, chatten met andere gamers, online tornooien spelen en het zelfs schoppen tot professioneel gamer.
Net zoals veel mensen het voetbal volgen op tv, is er een groeiend publiek voor de zogenaamde esports. “Ooit zag ik een foto van een stadion in Azië waar 40.000 mensen naar een game-wedstrijd aan het kijken waren”, vertelt Freek Borghgraef (26). “Zelf heb ik veel vrienden die gamen en dit ook graag professioneel zouden willen doen, maar hier in België was er geen weg hiernaartoe. We besloten dit gat in de markt op te vullen en een gamers-platform te bouwen voor de Benelux.”
“Vergelijkbaar met het voetbal, zorgen wij voor een klassement. Een soort structuur voor iedereen die zich een weg naar boven wil gamen. De besten spelen uiteindelijk tegen elkaar in een soort play-off die wij live uitzenden via de livestream”, vult Joris de Koninck (26) aan.
Lokale community
Uniek aan Kayzr is dat het platform voornamelijk gefocust is op de Benelux. “We willen vooral een community-gevoel bereiken. De verbondenheid is groter net omdat het zo lokaal is. We zouden het internationaal kunnen opengooien, maar dan verliezen we een deel van onze identiteit. We willen niet dat onze leden een nummertje worden op een gigantisch wereldwijd platform.”
Groei op alle vlakken
Sinds het Birdhouse-traject is Kayzr geëxplodeerd. Ons eigen platform is verdubbeld in bereik en we zijn ook uitzendingen beginnen doen in partnership met het live stream platform ‘Twitch’ waardoor het bereik van de livestreams vervijfvoudigd is. Op Kayzr zitten intussen meer dan 30.000 gamers uit de Benelux. Per seizoen kijken 125.000 unieke mensen naar de wedstrijden.
Ook het bedrijf zelf is gegroeid. “Toen we toekwamen bij The Birdhouse een jaar geleden waren we met een 5-tal mensen die voltijds voor Kayzr werkten. Aan het einde waren dit er al meer dan 10. Onze mentoren leerden ons om te gaan met deze organisatiegroei. Dat structureren was een enorme uitdaging voor 3 jonge gasten die nooit lang ervaring in een gevestigde bedrijfsstructuur hadden opgedaan”, aldus Freek.
Businessmodel en kapitaalronde
Het businessmodel van Kayzr is voornamelijk gebaseerd op reclame. “Gamers zijn heel moeilijk te bereiken. Ze kijken geen tv en gebruiken meestal een ‘ad blocker’ op internet. Voor bepaalde merken die de gamers willen bereiken is het heel interessant om met ons samen te werken”, verklaart Joris.
Tot op heden steunde Kayzr nooit op externe investeerders, maar daar brengen de jonge heren nu verandering in. Deze week lanceerden ze een financieringscampagne via het investeringsplatform Win Winner.
Van 30.000 naar 3 miljoen
Kayzr is geen typische start-up meer aangezien ze toch al een mooie omzet realiseren. “Toch zijn we nog steeds zoekende naar een manier om van 30.000 naar 3 miljoen leden te gaan. Hiervoor investeren we in verdere expansie naar Nederland met binnenkort een fysiek kantoor, maar ook Frankrijk, Engeland of Duitsland zijn we volop aan het verkennen”, geeft Freek nog mee.