ingest-picture-3819939-full Pieter Hermie (vooraan midden) en Steven Van den Bossche (vooraan tweede van links). Foto Michel Wijne

Hermie Online, dat meer dan 250.000 pakjes per jaar aflevert, is dé Eeklose ondernemer

EEKLO - Vergeet de Bol.coms en Amazons, ook Eeklo heeft zijn eigen webwinkel. En die is booming: Hermie Online, een halve eeuw geleden gestart als klein tuincentrum, levert vandaag op jaarbasis meer dan 250.000 pakjes af. Voor die gedurfde, toekomstgerichte switch van fysieke tuinwinkel tot online shop kreeg het bedrijf zaterdagavond de Theo voor Eeklose Ondernemer van het jaar.

Eddy Hermie en zijn vrouw Rosane starten vijftig jaar geleden Tuincentrum Hermie. Ze hadden een winkeltje in de Collegestraat (later de Boelare) en deden met een steekkar ook de markten aan. Het bedrijf groeide bij de moestuinliefhebbers uit tot een begrip in de streek. Na het overlijden van Eddy stapte zijn zoon Pieter mee in de zaak.

Die nieuwe generatie – Pieter en zijn schoonbroer Steven Van den Bossche – gooiden het roer de voorbije jaren volledig om, nadat ze vaststelden dat ze op hun limieten aan het stoten waren. “We hadden een klein stadswinkeltje en deden met twee vrachtwagens negen markten op zeven dagen. Maar we zagen het groter.”

The sky is the limit

En dus pakten ze het anders aan. Ze schakelden geleidelijk aan, mee met de tijd, over op een webwinkel. In 2018 begonnen ze met 5.000 pakjes, in 2019 ging dat al crescendo naar 32.000.

Begin 2020, net voor corona losbrak, gingen de winkel en het magazijn in de Boelare dicht wegens te klein, en verhuisde Hermie Online naar de Industrielaan in Eeklo waar ze een stockagecentrum én ophaallocatie van 6.000 vierkante meter, op drie etages, inpalmen. Daar is the sky the limit. In datzelfde jaar verstuurde Hermie 140.000 pakjes, in 2021 al 250.000.

 

Foto Michel Wijne

“We hebben van de crisis een opportuniteit gemaakt”, zeggen Pieter en Steven. “De coronacrisis was voor veel ondernemers een moeilijke periode. Voor ons heeft corona ervoor gezorgd dat we boomen tot en met. Ook dit jaar gaan we opnieuw groeien met tien percent, terwijl de e-commerce na de coronapandemie overal krimpt. Al is het wel verdomd hard werken. Want wie voor 17 uur bestelt, verwacht zijn bestelling de volgende dag al thuis. Alle dagen is er stress in ons magazijn.”

“Niemand in Eeklo kent ons”

Op twee jaar tijd groeide het personeelsbestand van 4 naar 20. Ook het aanbod verruimde, dankzij de samenwerking met Famiflora, een van de grootste tuincentra van België. Met zelfs pampers en vaatwastabletten in stock. Als de Vlaamse tuinen in winterslaap gaan, beschikt Hermie dan nog over voldoende andere producten om zijn webwinkel draaiende te houden. Hermie Online heeft overal klanten.

Met de Theo voor Ondernemer van het jaar krijgt het bedrijf nu ook extra bekendheid in eigen stad. “Niemand in Eeklo kent ons. Mensen denken omdat onze winkel weg is, we helemaal verdwenen zijn. Ze kennen de Bol.coms en Amazons, maar ons niet. Terwijl de Eeklonaar zijn of haar bestelling gewoon vlak bij huis in de Industrielaan kan afhalen. En we geven er nog advies en begeleiding bovenop ook.”

Annie Van de Walle wint prijs voor carrière

De Theo’s, gepresenteerd door Roos Van Acker, waren er na vier jaar nog eens terug. En het werd een mooie avond met heel mooie winnaars. Naast Hermie Online ging kapster Annie Van de Walle, bekend in binnen- en buitenland, lopen met de andere hoofdprijs: de Lifetime Achievement Award voor haar 50 jaar lange carrière.

 

De Theo-Mobiel ‘Marktkramer van het jaar’ ging naar De Volle Maan. Foto Michel Wijne

Koffiebar/kapsalon Coiffee rijfde de Theo-store voor Winkel van het jaar binnen. Restaurant La Maryse kreeg de Eco-Theo (Ondernemer met grootste inspanning op het vlak van duurzaamheid). Kazen De Volle Maan uit Sint-Laureins sleepte de Theo-Mobiel voor Marktkramer van het jaar in de wacht, CIL-LOU – het eerste Belgische (haar)verzorgingsmerk voor kinderen – ging lopen met de Neo-theo (Starter van het jaar).

De pers gaf de Theo-Flitser aan foto- en videografiebedrijf Moments of Colour, ook bekend van Eeklove. Dat is een campagne die op sociale media de Eeklose handelaars op een aantrekkelijke manier en met veel liefde in beeld brengt.