Een complete uitverkoop wegens stopzetting, daarmee komt een eind aan het Vertigo-verhaal dat zes jaar terug veelbelovend startte toen Philippe Janssens en Hélène Nottebaert de gelijknamige herenmodezaak in Waregem overnamen. Vanuit de Stormestraat breidden ze hun activiteiten stelselmatig uit richting Sint-Martens-Latem, Brugge en Nieuwpoort. Hoewel de verschillende modewinkels tot in maart 2020 een echt succesverhaal waren, moet het ondernemersechtpaar nu definitief het einde van Vertigo aankondigen.
“We hebben er alles aan gedaan om deze moeilijke beslissing niet te moeten nemen, maar op een bepaald moment stopt het. Er is geen andere optie dan de handdoek in de ring gooien. Spijtig genoeg is ook dat verantwoord ondernemen”, aldus de zaakvoerders.
“Vertigo is de voorbije jaren ons werk, onze passie, onze interesse en onze belangrijkste ambitie geweest. Eenvoudig is dit dus niet. Ook niet voor onze medewerkers.”
Alle opties overwogen
Naar een concrete oorzaak is het niet ver zoeken. “De opeenvolgende coronagolven en de daaraan gelinkte maatregelen maken het voor ons onhoudbaar om de Vertigo-winkels open te houden. Het sociale leven komt sinds maart 2020 amper of niet op gang, wat de behoefte aan nieuwe kleding onbestaand maakt. Mannen shoppen sowieso functioneler, en in dit geval dus minder.”
De voorbije maanden werden de plannen al meermaals bijgestuurd of veranderd. Een gezonde verderzetting of gedeeltelijke doorstart is evenwel geen optie. “In de eerste lockdown maakten we de switch van Ieper naar Nieuwpoort, we hebben de webshop op poten gezet en zijn thuis gaan leveren. We zetten in op duurzaamheid, meer bewust shoppen en minder, maar beter, consumeren. Vier winkels, de voorraad die daarvoor nodig is en de opeenvolging van modeseizoenen creëren evenwel een onmogelijke situatie. Zeker omdat er ook na anderhalf jaar nog altijd weinig perspectief is: we zijn ondertussen aan een vierde golf toe. Wie zegt dat dit de laatste is?”
Uitverkoop
Philippe Janssens en Hélène Nottebaert houden de komende weken een complete uitverkoop in alle Vertigo-winkels. Daarna nemen ze met spijt in het hart afscheid.
De totale uitverkoop in alle Vertigo-vestigingen loopt zolang de voorraad strekt. Eventuele wijzigingen in openingsuren en locaties zullen gemeld worden via de website en via social media.
Toekomst
Met huismerk Figlio bewees Vertigo al dat duurzaamheid en gezondheid geen buzzwords zijn. “Vertigo mag dan wel uit het straatbeeld verdwijnen, we moeten het kind niet met het badwater weggooien. Figlio is ons kind, onstaan in de schoot van Vertigo. Ooit komen we terug. Ongetwijfeld onder een andere vorm en in een andere setting. Maar Figlio zal er staan; daar zijn we van overtuigd”, besluiten Philippe en Hélène.