GENT – Op 4 september ontwaakte de Gentse binnenstad met 50 kolossale, kleurrijke uitkijkstoelen op de Gras- en Korenlei. Met deze stunt van formaat gaf Stad Gent, samen met creatieve studio Heren Loebas, de aftrap voor het nieuwe Wijkbudget: 6,25 miljoen euro dat ter beschikking wordt gesteld voor de Gentenaars om hun wijk (nog) beter te maken.
Gent bestaat uit 25 verschillende wijken, elk met zijn eigen, unieke karakter. “Met de uitkijkstoelen willen we de Gentenaars uitnodigen om hun wijk te bekijken vanuit een andere hoek, te genieten van het uitzicht en zich hierdoor te laten inspireren om een wijkproject op poten te zetten”, zegt Peter Van de Sijpe, art director bij Heren Loebas. Daarnaast vormen de stoelen de basis voor de stad om samen met haar inwoners in dialoog te treden en samen te ontdekken welke ideeën de wijk nog beter kunnen maken.
Ga ermee aan de slag
De stoelen moeten eveneens een dynamiek teweegbrengen. Ze zijn draagbaar en verplaatsbaar en geven Gentenaars de kans om ermee aan de slag te gaan binnen hun eigen wijk. Vrijdag verhuisden ze vanuit centrum Gent naar de eerste 11 wijken die aan bod komen in het Wijkbudget. De Gentenaars krijgen de kans om de stoelen te verplaatsen binnen hun wijk en zo te reflecteren over, of aandacht te vestigen op een plaats die voor hen mogelijkheden biedt binnen de wijk. De stoelen zullen gedurende 2 jaar rondreizen doorheen de eerste 11 actieve wijken van het wijkbudget. Daarna worden ze verplaatst naar de resterende 14 wijken.
De elegante designuitkijkstoelen vormen de rode draad doorheen de lanceringscampagne. Zowel in de fotografie van de campagnebeelden als de video zien we echte Gentenaars, die elk reeds hun steentje bijgedragen hebben in hun eigen wijk. Ze hebben allen hun eigenheid en hebben bovendien een eigen kijk op de wijk.
Duurzaam en van eigen bodem
Last, but not least: de stoelen zijn volledig van Belgische makelij. De stoelen zijn van de hand van Antwerpse designer Lien Van Deuren en werden geproduceerd in Zwevegem, bij Kortrijk. “We vinden het belangrijk om campagnes te creëren met impact, die bovendien ook duurzaam én van eigen bodem zijn”, zegt Peter Van de Sijpe. “Door dit soort campagnes zorgen we niet alleen voor een cross-over tussen design en communicatie, maar zetten we bovendien ook ons lokaal vakmanschap extra in de kijker.”