GENT – Hello Customer, het online platform dat bedrijven helpt om feedback van klanten te verzamelen en te analyseren met behulp van artificiële intelligentie, wil de komende jaren doorbreken in Europa. De jonge kmo uit Gent heeft daarvoor ruim 2 miljoen euro opgehaald bij enkele bekende fondsen en privé-investeerders. Onder meer de stichters van Showpad participeren voortaan in de scale-up.
Hello Customer werd in 2015 opgericht door Leslie Cottenjé, Joeri Pansaerts en Bram De Vos. Zij bouwden een software as a service-platform dat grote bedrijven in staat stelt om de beleving en verwachtingen van hun klanten in kaart te brengen, er op een automatische manier inzichten uit te destilleren en de klantervaring vervolgens te optimaliseren.
Op naar Europa
Vandaag wordt Hello Customer voornamelijk gebruikt door bedrijven uit de financiële en retailsector in België, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. “Onze Artificial Intelligence-oplossing is na drie jaar onderzoek voor 95% accuraat en begrijpt alle Romaanse en Germaanse talen”, zegt CEO Leslie Cottenjé. “Nu onze technologie op punt staat, kunnen we uitbreiden naar heel Europa.”
Nieuwe kapitaalronde
Om dat mogelijk te maken werd een nieuwe kapitaalronde gehouden, waarbij heel wat bekende namen hun geloof in Hello Customer bevestigden. Naast Dovesco – het fonds van Domo-broers Anthony en Gregory De Clerck – investeerden ook Louis Jonckheere, Pieterjan Bouten en Peter Minne van Showpad. Ten slotte besloten ook Seeder Fund, de Belgische Customer Centricity ondernemer Steven Van Belleghem en een groep prominente business angels te investeren in Hello Customer.
De nieuwe investeerders geloven dat Hello Customer binnen de twee jaar kan doorstoten tot de Europese top. “Bedrijven liggen echt wakker van customer experience en Hello Customer speelt concreet in op hun noden om klanten beter te begrijpen”, aldus Anthony De Clerck.
Productontwikkeling gaat voort
De investering van 2 miljoen euro zal naast internationale expansie ook worden aangewend voor verdere productontwikkeling. CEO Leslie Cottenjé: “We zijn steeds vertrokken van een individuele bevraging van klanten, maar willen ons platform nog verder uitbouwen om op alle mogelijke momenten met klanten te communiceren: ook in de winkel, door customer service e-mails en op sociale media. Elk contactmoment met de klant kan dan nuttige inzichten opleveren.”