GENT – No alcohol, no compromises. Da’s wat de Gentse Charlotte Matthys (26) in gedachten had toen ze haar eigen alcoholvrije variant op gin ontwikkelde, nadat ze tijdens het uitgaan merkte dat de selectie alcoholvrije dranken op de kaart wel héél erg beperkt was. Vanuit haar woonkamer/geïmproviseerd laboratorium creëerde ze NONA June, de eerste Belgische alcoholvrije gin op basis van negen verschillende botanicals en jeneverbessen. In 2018 bottelde en labelde ze de eerste 1.000 flessen zelf. Anno 2020 bestaat Charlottes team uit vier jonge vrouwen en drinkt de hele wereld NONA June. Van Nederland, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk, de UK, Scandinavië en nu ook Curaçao. Bij ons was NONA June al te vinden bij heel wat drankenhandelaars, conceptstores en online, maar vanaf eind september vind je de alcoholvrije gin ook bij Delhaize.
Uit gewoonte kiezen velen vaak voor een aperitief mét alcohol, omdat de keuze in het alcoholvrije segment eerder beperkt is. NONA June is daar de oplossing voor. De 26-jarige Charlotte wilde dat iedereen de kans krijgt om een smaakvol en kwalitatief drankje te drinken, zonder dat daar per se alcohol aan te pas komt.
Na maanden experimenteren met distillaten en plantenextracten, kwam de jonge bio-ingenieur met het recept voor NONA June, één van de eerste alcoholvrije spirits ter wereld. Ze ontwikkelde het recept van deze alcoholvrije gin op basis van negen verschillende botanicals en jeneverbessen. De naam NONA is Latijns voor negen, en verwijst naar de 9 botanicals die in de spirit zijn verwerkt. June refereert naar de jeneverbes, het hoofdingrediënt van gin, die tijdens het distilleren gebruikt wordt.
Van woonkamer tot wereldwijde export
De eerste duizend flessen waren op amper drie weken tijd allemaal de deur uit. Sindsdien gaat het hard voor de jonge onderneemster. Ze breidde haar team uit met drie jonge vrouwen, allemaal geboren in de jaren 90. Van haar eigen woonkamer/laboratorium ging het naar een kantoor in Wondelgem, Gent en intussen is haar alcoholvrije variant voor gin wereldwijd te koop.
Charlotte Matthys: “Ik prijs me gelukkig. De coronacrisis had weinig tot geen impact op ons. Onze verkoop blijft stijgen en ook in het buitenland kunnen ze NONA June – letterlijk en figuurlijk – smaken. Uiteraard is export iets moeilijker in tijden als deze, maar we zijn als jonge start-up heel flexibel en blijven gewoon verdergaan zoals we bezig waren.”
Finland, Curaçao én Delhaize
Tijdens het ontwikkelen kreeg de jonge Charlotte hulp en raad van gerenommeerde chefs en sommeliers om het smaakpallet te verfijnen. Intussen staat NONA June op de kaart in heel gerenommeerde (sterren)restaurants en bars zoals The Jane (Antwerpen), OAK (Gent), The Cobbler (Gent) en Boury (Roeselare) in België en vind je de alcoholvrije spirit in heel wat verkooppunten (drankenhandelaars en conceptstores).
Vanaf eind september is NONA June voor het eerst ook nationaal te koop bij Delhaize. Daarnaast telt de jonge Belgische start-up ook heel wat verkooppunten in Nederland, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk, de UK en sinds eind juni ook bij maar liefst 300 verkooppunten in Finland. Nu komt daar ook Curaçao bij. Dat brengt de teller op 13 landen.
Meer informatie: www.nonadrinks.com
Foto’s: @studioleau