Op donderdag 16 oktober stelde ondernemer en internoetgoeroe Peter Hinssen, die enkele maanden geleden samen met Danny Van D’huynslager nog mee aan de wieg stond van het bedrijf nexxworks, (http://www.madeinoostvlaanderen.be/nieuws/nexxworks-staat-multinationals-vanuit-zwijnaarde-en-new-york-bij-rond-radicale-innovatie/ ) in het NTGent aan de Oost-Vlaamse Voka-leden zijn nieuw boek The Network Always Wins voor.
De man die ondertussen is uitgegroeid tot een wereldwijde topspreker en mede daardoor met Nexxworks geen moeite heeft om ook multinationals als klant te winnen, bracht zoals we dat ondertussen van hem gewoon zijn een bijzonder boeiend betoog dat de toehoorders muisstil kreeg, want er zijn toch nogal wat bedrijfsleiders van lokale kmo’s en doodgewone winkeliers die zich stilaan afvragen of die voorspelde zege van het netwerk definitief hun zwanenzang zal inluiden.
Zover hoeft het volgens Hinssen niet te komen want door de technologische ontwikkelingen en de enorme opgang van de sociale media is voor pientere bedrijfsleiders heel veel informatie over potentiële klanten waar ze vroeger totaal niet aan konden. Maar tegelijk waarschuwt hij voor het feit dat we blijkbaar met zijn allen nog altijd niet bewust zijn van de aardverschuiving die er in de economie zit aan te komen, omdat geen enkele sector nog veilig is voor de zogenaamde disruptie. Volgens Hinssen leven we niet in een tijdperk van verandering, maar in een verandering van tijdperk.
Al is het wel zo dat we allemaal mensen zijn en dat klantvriendelijkheid, behulpzaamheid, begrip en menselijkheid nog altijd niet in een algoritme kunnen worden gegoten. De kmo en de winkelier die in staat zijn om zichzelf heruit te vinden, om te zoeken naar onvermoede samenwerkingsmogelijkheden en om de echte behoeften van de klanten weet te definiëren, kunnen met echter verhalen en unieke content ook in het nieuwe tijdperk nog samen met het netwerk overwinnen.
(met dank aan Koen Lauwereyns/Kla-4.)