Auto’s, fruitsap, graan, zout, en wat al niet meer. De haven van Gent maakt deel uit van ons dagelijks leven en op de Vlaamse Havendag van zondag laatst werden al deze activiteiten aan een breed publiek getoond. Het werd een recordeditie.
In 2016 behandelde de Gentse haven 51 miljoen ton aan goederen uit zeeschepen en binnenvaartschepen. Niet alleen heel wat grondstoffen passeren er elk jaar de revue, ook goederen uit het dagelijks leven komen aan bod. Van de vezels in sinaasappelsap tot de Volvo op de oprit: de haven is alomtegenwoordig. Om alle producten snel, efficiënt en veilig op de juiste plaats te brengen, zet de Haven van Gent verschillende transportmiddelen in: spoor, weg, zeevaart en binnenvaart. Op de Vlaamse Havendag kon het grote publiek ontdekken hoe dat precies in zijn werk gaat.”We hebben van meet af aan de bedoeling gehad om de haven te tonen zoals hij echt functioneert,” zegt Johan Bresseleers namens de Haven van Gent. “Dat wil dus ook zeggen dat de mensen op plaatsen kunnen komen waar ze anders niet bij kunnen. Dat kan een dok, een kade of zelfs een schip zijn. Opvallend bij deze editie was het familiaal karakter van de Havendag. We mikken bewust op families. Het grote publiek moet kunnen kennis maken met de havenactiviteiten en vooral met het belang van zo’n haven. Twee zaken zijn daarbij van essentieel belang: zien en beleven van op de eerste rij.”
Het is de vijfde maal dat de Havendag georganiseerd werd onder auspiciën van de Vlaamse regering. “Nooit eerder wisten we zoveel mensen te lokken naar ons tweejaarlijks event”, aldus Johan Bresseleers. “In 2013 telden we 31.000 mensen, in 2015 om en bij de 20.000 en nu zowaar 35.000.10.000 bezoekers gingen samen het water op en voeren rond met het havenjacht Jacob Van Artevelde en met de Denick II op het Kluizendok. Op de Rigakaai kon je inschepen op de Gentse Barge of de Benelux-boot. Aan het Mercatordok kon je je vanop het water vergapen aan de indrukwekkende laad- en losactiviteiten van de rederij DFDS. Bezoekers zagen dat rollend materieel gelost en geladen werd op één van haar grote ro/ro-schepen. Sowieso was op het water vertoeven dé publiekstrekker.”
Foto’s: Havenbedrijf Gent – Jo De Rammelaere