Met een nieuwe verbinding op een Afrikaanse bestemming maakt de haven van Gent haar roeping als zeehaven weer een beetje meer waar. Ditmaal betreft het een tweede lijn met eindbestemming Guinee. Het betreft een tweede lijndienst op dezelfde route. Lalemant uit Gent en het Franse African Maritime Agencies Guinea (AMAG) hebben daarvoor de handen ineengeslagen. Het Havenbedrijf Gent is opgetogen met deze nieuwe lijn voor breakbulk. Beide bedrijven hebben hun jarenlange ervaring en aanwezigheid in Guinee ingezet om een nieuwe Kamsar Express breakbulklijn te realiseren. De semi lijndienst biedt elke 4 tot 5 weken een rechtstreekse verbinding aan tussen de haven van Gent en Kamsar. Deze tweede lijndienst is open voor iedereen en een aanvulling op de reeds bestaande vaste lijndienst voor specifieke klanten.
Gent heeft haar internationale roeping op vlak van maritiem vervoer nooit onder stoelen of banken gestopt. In de haven van Gent werden in 2016 51 miljoen ton over het water vervoerde goederen behandeld. Daarvan komt een groot deel op rekening van de zeevaart. Met zeeschepen worden vooral ertsen en metaalresiduen, voedingsproducten, veevoeders, fossiele- en biobrandstoffen, hout en woudproducten, bouwgrondstoffen, chemicaliën, mineralen en auto’s in- en uitgevoerd. Een belangrijk deel van het zeevaartverkeer dat de haven van Gent aandoet, is verkeer tussen de Europese havens (zogenaamde short sea shipping). Daarnaast is er een belangrijke lijndienst tussen Gent en Santos in Brazilië. Dat er nu op een Afrikaanse bestemming een lijn bijkomt, zegt iets over het potentieel.
Conventionele goederen, projectlading en containers vormen de belangrijkste goederen die de gespecialiseerde multifunctionele schepen zullen vervoeren tussen de havens van Gent en Kamsar. De schepen beschikken over eigen kranen met een hijsvermogen van 60 tot 160 ton. De laadkaai van Stukwerkers in het Gentse Grootdok zal de belangrijkste laadplaats zijn, maar op verzoek kunnen ook andere havens onderweg worden aangelopen.