Comeos, de federatie voor handel en diensten, gaat samenwerkingen tussen lokale producenten en supermarkten stimuleren. De federatie lanceert hiervoor een brochure, die voorgesteld wordt op de landbouwbeurs van Libramont.
“85% van de Belgen koopt minstens één keer per week Belgische producten, 42% zelfs één keer per dag”, zegt Dominique Michel, ceo van Comeos. “Lokale producten hebben dan ook verschillende voordelen. Door lokaal te kopen, steun je een lokale producent en de lokale economie. Producten moeten minder ver getransporteerd worden, wat een positieve impact heeft op de mobiliteit en het milieu. Steeds meer consumenten en handelaars zijn zich bewust van deze voordelen.”
“Belgische supermarkten verkopen al veel lokale producten. Deze herken je in de winkel gemakkelijk door de Belgische vlag”, stelt Michel. “Als we per productcategorie gaan kijken, zien we dat 99% van het varkensvlees dat winkels aanbieden Belgisch is. Voor runds- en kalfsvlees is dit 95%, voor ‘ander vlees’ 77%. Melk (91%) en eieren (80%) zijn ook overwegend Belgisch. In het seizoen kan het aandeel lokaal geproduceerde groenten in de winkel oplopen tot 74%, fruit tot 72%. Er zijn uiteraard ook exotische soorten, die Belgische landbouwers niet produceren.”
Naast de supermarkten willen ook handelaars nog sterker inzetten op nog meer regionale producten. Om de samenwerking tussen regionale producenten en handelaars aan te moedigen, organiseert Comeos op de landbouwbeurs van Libramont een seminarie. “We stellen er ook een brochure voor die landbouwers uitlegt welke stappen ze moeten doorlopen om hun producten aan handelaars en aan winkelketens te verkopen en we geven een overzicht van de contactpersonen bij verschillende winkels”, zegt Dominique Michel nog. In Oost-Vlaanderen zijn al heel wat bedrijven leverancier van supermarkten die in toenemende mate ook over een afdeling lokale producten beschikken.