foto-2-cornelissen-sligro-kopieren

Half miljard omzetverlies voor Sligro Food Group

GENT - Begin deze maand meldde Sligro Food Group dat zijn jaaromzet met 18,7% afnam als gevolg van de impact die COVID-19 op hun afzetmarkten had. Dat had een netto verlies van € 70 miljoen tot gevolg. Daarin zit wel een bijzondere waardevermindering die het bedrijf midden vorig jaar doorvoerde op de Belgische tak. Exclusief die afwaardering bedroeg het nettoverlies 14 miljoen euro. In de tweede jaarhelft kon de voedingsgroep weliswaar een nettowinst van € 2 miljoen realiseren.

“Het jaar 2020 stond qua ontwikkeling van de economie en onze afzetmarkten volledig in het teken van COVID-19″, zegt CEO Koen Slippens. “De uitbraak van de pandemie en de daaropvolgende door overheden opgelegde maatregelen troffen onze afzetmarkten fors. Horeca, sportverenigingen, stadions, dagrecreatie, bedrijfscatering en evenementen werden alle zwaar geraakt. Met name het bezorgkanaal werd hard getroffen, met periodes waarin de omzet tot wel 75% afnam. De zelfbediening daarentegen bood voor veel ondernemers een goed alternatief, waardoor de omzet daar zelfs toenam. Het omzetverlies als gevolg van COVID-19 voor de Groep was € 0,5 miljard.”

In Nederland wist Sligro Food Group zijn marktaandeel met 2,4% te verhogen naar 26,6%. “De kortetermijnfocus lag daarnaast op het opvangen van de omzetdaling en het bijsturen op kosten en investeringen om de cash in de organisatie te houden. We zijn daar goed in geslaagd”, vervolgt Koen Slippens. “In België hebben we ons marktaandeel vastgehouden en werd de omzetdaling eveneens goed opgevangen door gerichte ingrepen op de kosten.”

Positieve blik op 2021

Ook 2021 zal nog voor een belangrijk deel gedomineerd worden door de gevolgen van COVID-19. Sligro verwacht dat bij een succesvolle vaccinatiestrategie het herstel zich vanaf het tweede kwartaal stap voor stap zal inzetten. “Op basis van onze ervaringen in 2020 zien we dat het herstel snel kan gaan en de consument de horeca weer weet te vinden zodra het is toegestaan. We verwachten bij deze aannames in de loop van de tweede helft van het jaar weer in de buurt te komen van omzetniveaus pre COVID-19.”

Verder rekent de groothandel erop in toenemende mate de vruchten te kunnen plukken van de samenwerking met Heineken. Sligro verzorgt de logistieke activiteiten van Heineken voor de horeca, zoals de bestellingen. Gezien de onzekerheid waagt het bedrijf zich evenwel niet aan concrete prognoses voor dit jaar.