Steeds meer berichten verschijnen in de media over het feit dat we door de almaar toenemende invloed van de sociale media almaar minder in staat zijn om geconcentreerd te werken en focus te houden.
Dat is ook de boodschap die Gunnar Michielssen al een decennium lang verkondigt. Op vrijdag 25 november organiseert deze ondernemer, die een paar jaar geleden met het boek “Eindelijk eigen baas” een must-read voor elke ondernemer neerpende, al voor de negende keer e-mailloze vrijdag. Dat initiatief vult het programma “afkicken van e-mail” aan waarmee Gunnar Michielssen bij talloze bedrijven, ook in Oost-Vlaanderen, al meer dan 40.000 professionals begeleidde.
“E-mail is een fantastisch communicatiemiddel, maar in veel organisaties is de grens van het aanvaardbare bereikt”, zegt hij. “Vandaag ontvangen we gemiddeld één e-mail per zes minuten én communiceren we meer dan ooit via andere communicatiemiddelen. Daarmee is de grens van wat werk- en leefbaar is allang overschreden.”
Al jaren voorspellen trendwatchers en IT-goeroes het einde van e-mail, maar ze slaan de bal steeds mis. E-mail boet ondanks de opkomst van nieuwe communicatiemiddelen niets in aan populariteit. Kijken we wereldwijd naar de cijfers, dan belanden er in de gemiddelde bedrijfsinbox 77 e-mails per dag (spam niet meegerekend), een cijfer dat stilaan stabiliseert.
“Deze stagnatie kan de indruk wekken dat het probleem onder controle is, maar niets is minder waar”, waarschuwt Gunnar Michielssen. “Naast e-mail zijn er immers tal van andere elektronische communicatieplatformen, zoals Skype, Sharepoint, Whatsapp, Viber, Messenger, enz… waar ook duchtig op gecommuniceerd wordt. Deze nieuwe communicatiemiddelen halen geen druk van de ketel, maar lijken het probleem enkel te vergroten. Daarom is er nood aan meer sensibilisering en de organisatie van een dag met zo weinig mogelijk elektronische communicatie kan daarbij helpen. Het vergroot het persoonlijk contact en doet mensen ervaren dat sommige taken sneller worden afgehandeld als je rechtstreeks of telefonisch overlegt. Je zal me niet horen beweren dat e-mailloze vrijdag een mirakeloplossing is, maar het is volgens mij wel een eerste stap op weg naar een gezondere én effectievere communicatiecultuur.”