Guido Dumarey (66) is de kandidaat-overnemer van Tupperware

Guido Dumarey (66) is de kandidaat-overnemer van Tupperware, met een reputatie

Er lijkt in ons land geen bedrijf failliet te kunnen gaan, of de naam Guido Dumarey duikt vroeg of laat op als kandidaat-overnemer. De 66-jarige ondernemer heeft nu zijn zinnen gezet op de Tupperware-fabriek in Aalst. Maar of dat zal lukken...

Bij de recente faillissementen van busbouwer Van Hool in het voorjaar van 2024, en van chipmaker Belgan vorige zomer, viste hij nog achter het net. Nu hoopt Guido Dumarey met zijn The Dumarey Group – bijna 1 miljard euro omzet en circa drieduizend medewerkers – Tupperware in Aalst over te nemen.

De West-Vlaming is naar de rechtbank gestapt om verzet aan te tekenen tegen het faillissement, dat maandag officieel werd aangevraagd. Dumarey zou plannen hebben om de bedrijfsactiviteiten in Aalst voort te zetten met 180 van de 270 medewerkers.

Lees ook: Vakbonden en directie zitten samen op laatste dag van Tupperware-fabriek: “Werknemers zullen niet kunnen rekenen op ontslagvergoeding”

Auto’s en plastic potjes?

Vlerick-alumnus Dumarey maakte fortuin als ‘bedrijvendokter’. Hij koopt voor een prikje failliete of bijna failliete bedrijven op, die hij vervolgens probeert te saneren. Wat werkt, behoudt hij en bouwt hij uit. Wat niet werkt, gaat er onherroepelijk uit. Het leverde hem in onder andere vakbondskringen de reputatie op van ‘lijkenpikker’. “Onterecht”, vindt hij zelf. Al ligt hij er niet echt wakker van.“Dat ik wel eens een cowboy word genoemd, deert me niet.”

Guido Dumarey in de fabriek van Punch Powerglide in Straatsburg. Foto: Sebastian Steveniers

Dumarey was in de running bij de overnames van Van Hool en Belgan, en dat hoeft niet te verbazen: er is een evidente link met zijn bedrijfsactiviteiten in de autosector, de grafische wereld en de elektronica. Maar plastic potjes? Zelf zegt hij op basis van zijn jarenlange ervaring met molding (in vormen gieten, red.) voldoende vertrouwd te zijn met de activiteiten van Tupperware in België.

Van Sluis naar Straatsburg

Website De Rijkste Belgen raamt het vermogen van de familie Dumarey op een slordige 705 miljoen euro, goed voor een 56ste plaats op de Belgische rijkenlijst. Al kreeg hij van thuis uit niets mee. Nadat zijn vader is doodgereden door een dronkenman, verhuist de dan 3-jarige Guido met zijn moeder naar Sluis, haar geboortedorp. Als jong broekje verhuurt hij op een weide parkeerplaatsen aan Vlamingen die er destijds hun couponnetjes gingen knippen, goedkope boter over de grens smokkelden en tersluiks een blik wierpen op de vele seksshops. De les die hij toen leerde: “Een dag geen geld verdiend is een verloren dag”. Het werd zijn levensmotto.

Vandaag woont de selfmade man op een landgoed in Sint-Martens-Latem, vanwaar hij met zijn Porsche geregeld naar Straatsburg rijdt, het epicentrum van zijn bedrijvenimperium. Daar nam hij in 2012 een met sluiting bedreigde versnellingsbakkenfabriek van General Motors over, die hij een succesvolle doorstart liet maken. Intussen runt hij er, op een terrein van 90 hectare, diverse assemblagefabrieken voor auto-onderdelen en onderzoekscentra rond motoren en aandrijvingen. Hij ontving er in 2015 zelfs ene Emmanuel Macron, toen nog economieminister onder president Hollande. “Er stond drie kwartier ingepland, hij is twee uur gebleven.” 

De selfmade ondernemer Dumarey wil nog tot zijn 70ste voortdoen: “Een dag geen geld verdiend is een verloren dag.” Foto: Fred Debrock

Die overname betekende voor Dumarey overigens zelf ook een nieuwe start, nadat het in 2009 – in volle financiële crisis – flink fout was gegaan. Bij een discussie over de herstructurering bij Punch Graphix in Lier verkocht Dumarey een vakbondssecretaris enkele stevige meppen. De rechter gunde hem later ‘opschorting van straf’ omdat hij meteen zijn spijt had betuigd. Nog datzelfde jaar moest hij opkrassen als CEO van Punch International, de holding die hij in 1999 naar de beurs had gebracht en waarmee hij al die jaren tientallen bedrijven in moeilijkheden had ‘gereanimeerd’. Het was de periode waarin zelfs zijn management hem niet kon bijbenen: “Hij geeft plankgas zonder naar het dashboard te kijken”, klonk het toen.

Getuige zijn plannen met Tupperware, is de inmiddels 66-jarige Dumarey duidelijk nog niet van plan dat gaspedaal snel te lossen. Hij wil op zijn minst tot zijn 70ste voortdoen, zei hij ooit: “Een grafschrift hoef ik niet. Ze mogen mij cremeren. En mijn as uitstrooien op de parking van mijn bedrijf. Maar ik hoop wel dat het de dag nadien regent. Zodat die parking weer snel proper is.”

Geen sant in eigen land

  • Dumarey legt een plan voor om de noodlijdende Oost-Vlaamse chipproducent Belgan te redden, maar neemt uiteindelijk niet deel aan de officiële biedingsprocedure. Begin september 2024 gaat het bedrijf definitief dicht.
  • Naar eigen zeggen zit Dumarey in mei en juni 2024 samen met de directie van Audi, nog vóór de sanering van Audi Brussels werd aangekondigd, maar haakt al snel af. De fabriek in Vorst sluit eind deze maand definitief de deuren.
  • Ook busbouwer Van Hool kwam op zijn radar. Dumarey wil overnemen en er een defensiepoot aan toevoegen, maar bijt in het zand, ondanks financiële steun van een Amerikaanse partner. Uiteindelijk maken VDL en Schmitz Cargobull in april een doorstart met een deel van Van Hool.
  • Dumarey neemt in december 2023 de in ademnood geraakte Britse carrosseriebouwer Woodall Nicholson over en gaat het gamma vernieuwen met een focus op waterstof.
  • In de zomer van 2023 koopt hij de Italiaanse divisie van de Duitse autotoeleverancier Vitesco Technologies in Milaan.
  • In februari 2020 koopt Dumarey de onderzoeksafdeling van GM in Turijn.