screen_shot_2016-01-22_at_16.51.03_5

Groothandel Sligro ziet omzet dalen door horecasluitingen

GENT - Groothandel Sligro heeft vorig jaar opnieuw een lagere omzet geboekt dan in 2020. De sluiting van de horeca, de grootste afnemer van Sligro Food Group zorgde ervoor dat het bedrijf ruim een vijfde minder verkocht dan in de periode voor de coronapandemie.

Met de horeca als belangrijke afzetmarkt beweegt Sligro “mee met de maat van de beslissingen van de overheid”, schetst financieel directeur Rob van der Sluijs de situatie. In België was de horeca 39 weken gesloten in 2021 ten opzichte van 42 weken in 2020. Nederland kende dan weer 32 weken (gedeeltelijke) sluiting van de horeca. In 2020 was dit slechts 24 weken. Dit zorgde in beide landen voor een omzetdaling van respectievelijk 0,9% en 2,6%.

De totale omzet van Sligro Food Group N.V. over 2021 bedroeg € 1.898 miljoen, een afname van 2,5% ten opzichte van de omzet ad € 1.946 miljoen in 2020. Vergelijken we dit met het niveau vóór COVID zien we zelfs een omzetdaling van 23%. De omzet nam in het vierde kwartaal van 2021 evenwel met 21,5% toe ten opzichte van vorig jaar.

 

Sligro gaf alleen omzetcijfers en komt pas later met de volledige jaarresultaten, maar Van der Sluijs waarschuwt alvast voor hoge kosten. Horecabedrijven willen door het grillige verloop van de coronapandemie geen overvolle voorraadkasten, dus moet de leverancier meer ritten met minder volle vrachtwagens inplannen. Dat is duur in tijden van schaarste aan arbeidskrachten en transportmiddelen.

“Dat gaat ten koste van de resultaten. Maar we hebben de financiële middelen om het uit te zitten, hoewel dat niet voor alle partijen in de markt geldt. Met elke lockdown wordt het zwaarder, en op een gegeven moment komt er een ’tipping point’ waar sommige partijen zeggen: ik kan niet meer.”

Op 3 februari 2022 publiceert Sligro Food Group haar volledige jaarresultaten en jaarverslag over 2021.