“We hebben net als de meeste bedrijven in de bouwsector de afgelopen jaren te maken gehad met opeenvolgende crisissen. Van de impact van corona over stijgende grondstof- en energieprijzen tot hogere rentes voor potentiële klanten. Ook de aanhoudende spanningen in Oekraïne en het Midden-Oosten hebben sommige consumenten onzeker gemaakt waardoor ze hun investeringen uitstellen”, zegt CEO Patrick Steylaerts.
Toch blijft de Berlaarse zaakvoerder opvallend positief. “Het is geen geheim dat het zware tijden zijn voor de bouwsector. Collega’s, maar ook tegelleveranciers uit heel Europa klagen over de situatie. Dit zorgt er langs de positieve kant wel voor dat de prijzen voor bijvoorbeeld tegels stilaan weer op het niveau zitten van voor de energiecrisis.”
“Bij Steylaerts bekijken we echter vooral hoe we er in deze omstandigheden met veel veerkracht het beste kunnen van maken. We investeren, maar we stemmen onze organisatie ook af op de realiteit en we zetten meer dan ooit in op kwaliteit. Want hoe meer een markt onder druk staat, hoe meer de kwaliteit van producten en diensten doorweegt. Deze strategie heeft ons familiebedrijf de afgelopen jaren geen windeieren gelegd. De postcoronaperiode was de beste ooit voor badkamerrenovaties.”
“Voor de komende jaren tekent zich ook voor de bouwsector een duidelijke en versnellende trend af van verduurzaming”, stelt commercieel directeur Alex Wens. “Ik verwijs hiermee naar de Europese en Belgische ambities op het gebied van energietransitie. Om de klimaatdoelstellingen te halen, zal er meer dan ooit gebouwd én gerenoveerd moeten worden.En dat is niet alleen het geval voor particulieren. Ook bedrijven zullen daarin belangrijke stappen moeten ondernemen.”
Het technisch-creatieve team van Steylaerts heeft de afgelopen maanden hard gewerkt aan de transformatie van de drie toonzalen en is trots op het resultaat. Showroomdesigner Pieter Steylaerts: “Onze showrooms zijn ons handelsmerk én ons visitekaartje. Wij willen er voor onze bezoekers een echte wow-beleving creëren met levensechte opstellingen. Hiervoor maken we gebruik van de nieuwste 3D- en AI-technologieën die we ook in onze projecten toepassen. Dit geeft onze klanten gemoedsrust bij hun keuzes, omdat ze van tevoren een duidelijk beeld hebben van wat ze mogen verwachten.”
Deze initiatieven lijken een voorbereiding op een nieuwe vestiging in de loop van dit jaar. Patrick Steylaerts en dochter Sofie, COO van de groep, bevestigen: “Met onze showrooms in Lier, Temse en Wijnegem zijn we inmiddels een vaste waarde in Antwerpen, Vlaams-Brabant en een deel van Oost-Vlaanderen. Maar op termijn willen we heel Vlaanderen bedienen. We kijken in eerste instantie naar West-Vlaanderen en naar een versterking van onze positie in Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen. We bekijken alle pistes in die regio’s, zowel mogelijke overnames als bestaande of nieuw te ontwikkelen projecten.”