Greet Bunnens: "Personal branding ondernemers kan beter"

greetGreet Bunnens richtte vorig jaar Youbrandbuilder op, nadat ze eerder carrière maakte in de HR wereld.  Zij helpt vanuit het Brusselse in het hele land en dus ook in Oost-Vlaanderen interimmanagers, coaches en consultants om zichzelf te positioneren via personal branding zodat ze opgemerkt worden, meer klanten aantrekken en meer vrijheid hebben, en is ondertussen uitgegroeid tot een grote autoriteit in haar vak.

“Alle arbeidsmarktspecialisten en trendwatchers zijn het erover eens”, zo zegt ze, “dat we in de toekomst met zijn allen veel meer onze eigen boontjes zullen moeten doppen. Naar het voorbeeld van de zzp’ers in Nederland, neemt ook het aantal freelancers hier hand over hand toe. Met andere woorden, er zwemmen steeds meer vissen in vijver waarin potentiële klanten kunnen vissen. En dan komt het erop aan om in het oog te springen, en om ervoor te zorgen door de opdrachtgevers gekozen te worden. Netwerken, in diverse kanalen je expertise tonen aan de hand van de resultaten die je hebt bereikt en een goede presentatie kunnen geven, zijn daarbij van cruciaal belang. Het komt erop neer jezelf te verkopen. Veel mensen vinden ‘verkopen’ een vies woord, laat staan “zichzelf verkopen”. En dat is jammer, want het is eigenlijk iets heel natuurlijks. Met Personal Branding laat je op authentieke wijze  zien wat jouw talenten zijn en hoe je je klanten/werkgever kan verder helpen dankzij die talenten. Dat is iets heel anders dan  alleen maar vertellen hoe goed je wel bent en het is uiteraard iets heel anders dan sleasy sales. Ik ben ervan overtuigd dat er in heel wat mensen echt ondernemerstalent schuilt en met Youbrandbuilder wil ik dat helpen naar boven halen.”

Volgens Greet Bunnens is iedereen in staat om zichzelf te verkopen. “We staan er niet altijd bij stil, maar eigenlijk doen we de hele dag niets anders dan verkopen”, zegt ze. “Als we ’s morgens uit de douche stappen en we kiezen de kleren of het parfum voor die dag, is dat een manier om onszelf zo aantrekkelijk mogelijk te maken. En dat proces gaat elke dag door en herhaalt zich constant. Alleen is het zo dat veel mensen in de snel veranderende wereld van vandaag een duwtje in de rug nodig en wat begeleiding nodig hebben om zichzelf en hun ideeën en expertise ook in de professionele omgeving te verkopen. Vraag maar eens aan outlacementbureaus hoe onwennig veertigers zijn die bij na een carrière van twintig jaar plots op zoek moeten naar ander werk.”