GENT – Goed nieuws voor alle burgerlovers: of je nu vegan of vegetarisch eet of net houdt van een sappig stukje vlees. Vanaf nu kan je bij Greenway de ‘Beyond Burger’ bestellen. Deze burger smaakt naar vlees en ziet er ook zo uit – hij bloedt zelfs -, maar is gemaakt met enkel en alleen, plantaardige ingrediënten.
In de VS is de plantbased burger razend populair en onder andere Bill Gates, Leonardo DiCaprio, Twitter co-founders Biz Stone en Evan Williams en voormalig McDonald’s CEO Don Thompson investeerden in de Beyond Burger. Het Belgische restaurant Greenway zet als allereerste in Europa de hamburger op de kaart en heeft daarmee een stevige primeur beet. Vanaf 1 september kan je de Beyond Burger proeven in hun restaurants in Antwerpen, Gent, Leuven en in het station Brussel-Zuid.
Zo wordt hij gemaakt
’s Werelds eerste plantaardige burger die eruit ziet, bakt én hetzelfde smaakt als vlees. Zo wordt de Beyond burger omschreven. Hij wordt gemaakt met allemaal simpele en plantbased ingrediënten. Bonen zorgen voor proteïne, biet voor een vleesrode kleur. De burger bevat zo’n 20 gram aan proteïnen en is soja-, gluten- én cholesterolvrij. Het resultaat van tien jaar onderzoek en productontwikkeling aan de universiteit van Missouri in Springfield.
Voedingsrevolutie
Paul Florizoone werd zo’n twintig jaar geleden flexitariër. In 1997 opende hij, samen met Cedric Hanet, de eerste Greenway in Gent. Je mag hen gerust de pioniers van de vegetarische keuken in België noemen. Anno 2018 telt hun restaurantketen Greenway maar liefst vier vestigingen. Het doel? Zelfs de grootste vleesliefhebbers verleiden met verrassend lekkere veggie producten.
“Plantbased wordt dankzij dit soort revolutionaire producten pas echt toegankelijk voor een groot publiek. Vleeseters hebben geen reden meer om vlees te verkiezen boven plantaardig. We staan aan de vooravond van een voedingsrevolutie”, aldus Hanet en Florizoone.
Van USA, Hong Kong en Australië naar… België
Ethan Brown, founder van The Beyond Meat: “Als we écht de problemen van de volksgezondheid en het milieu willen aanpakken, moeten we de mensen achterna gaan die vlees eten. We houden van onze vegan en vegetarische fanbase, maar we proberen met Beyond Meat ook vooral de echte carnivoren te benaderen, dat is waarom we revolutionaire producten maken die eruit zien en smaken als vlees.”
“Onze producten zijn al te verkrijgen bij meer dan 27.000 supermarkten en restaurants in de Verenigde Staten, maar ook in Hong Kong en Australië. Nu zijn we ook klaar om Europa te veroveren.”