GREENWAY+Burger (1)

Greenway haalt investeerder binnen en verovert Belgische supermarkten

GENT - Het Gentse Greenway haalt kapitaal op om zijn ambitieuze groeiplannen te verwezenlijken. Het is de West-Vlaamse Jan Haspeslagh (ex-CEO van Ardo) die met een minderheidsparticipatie in Greenway de nodige fondsen voorziet om van Greenway een nationale speler te maken binnen het segment van plantaardige vleesvervangers. Een eerste stap is al gezet. Greenway herzag zijn retailstrategie en gaat naar samenwerkingen met meerdere supermarktketens. Sinds deze maand zijn de Greenway-producten naast Delhaize ook te vinden bij Colruyt, vanaf april liggen de producten in de winkelrekken van Carrefour. Zo wil deze lokale pionier een Belgisch gezicht geven aan de plantaardige revolutie die in volle opkomst is.

Sinds 2018 nam het verkoopsvolume van plantaardig vlees in België met 15% toe, multinationals snijden het segment aan en ook internationale plant-based producenten komen naar België. Plantaardig vlees zit duidelijk in de lift. Greenway is vandaag de enige Belgische speler binnen het plantaardig vlees segment. Tot voor kort was het enkel te verkrijgen bij Delhaize. Sinds deze maand zijn de Greenway producten ook te vinden bij Colruyt en vanaf april bij Carrefour.

“We zijn enorm dankbaar dat Delhaize ons 18 jaar geleden heeft opgenomen in hun productgamma. Ze waren en zijn nog steeds net als ons pioniers. Dankzij hun vertrouwen zijn we als merk kunnen blijven groeien. Sinds 2003 is er enorm veel veranderd. Plantaardige voeding is hip geworden, consumenten zijn er klaar voor en ook internationale spelers zetten volop in op het segment. Als we met Greenway onze stempel willen drukken op plantaardige voeding in België, moeten we nu springen en onze grenzen verleggen. We willen alle Belgen de kans geven om kennis te maken met lekkere, lokale, plantaardige producten. Daarom dat we vanaf nu ook te koop zullen zijn bij Coluryt en Carrefour”, leggen Paul Florizoone en Cedric Hanet, hoofdaandeelhouders van Greenway, uit.

 

Cedric Hanet & Paul Florizoone

Investeringen moeten van Greenway een nationaal merk maken

Dankzij het binnenhalen van een nieuwe investeerder, Jan Haspeslagh, ex CEO van Ardo, kan Greenway vandaag ten tonele trekken met de nodige middelen om zijn plaats te veroveren in de schappen van Colruyt en Carrefour. Zo werden alle producten verder geoptimaliseerd, van smaak tot de voedingswaarde. De Greenway-producten zijn vandaag allemaal CO2-neutraal en hebben bijna allemaal Nutri-Score A. De eerste nationale tv-campagne van het merk moet voor de nodige bekendheid zorgen.

Maar de grootste troef van het merk blijft volgens oprichter Paul het lokale karakter: “We zijn een op en top Belgisch merk, alles wordt op eigen bodem bedacht en geproduceerd. Er zijn maar weinig multinationals die eraan zullen denken om een plantaardig alternatief te maken van boomstammetjes, of een flexibele BBQ en eindejaarsgourmet zullen aanbieden. Voor zo’n dingen is er bij Greenway wel ruimte. We gaan volop voor lekker plantaardig Belgisch. De Belgische consument mag zich dus nog aan plantaardige klassiekers van Greenway verwachten.”