Wie het geheim achter het succes van de Oost-Vlaamse hobbybrouwers wil achterhalen, komt al snel bij BeerSelect. Het is een eerder atypische brouwerij tussen de E40 en de Ringvaart in Gent.
BeerSelect maakt zelf geen bier, maar produceert uitsluitend voor hobbybrouwers. “Van in de Ardennen tot Noord-Holland”, vertelt founder Miel Bonduelle. “We helpen andere mensen hun droom waar te maken en brouwen op maat van een microbedrijf. Nu zit onze productie op een 250-tal bieren voor iets van een honderd brouwerijen.”
“We vragen steeds aan onze klanten om aan wedstrijden deel te nemen”, gaat Miel verder. “En kijk, negen van onze klanten vielen in de prijzen in Londen.”
Stien, Wetteren
Een van hen is Paul Weymeersch uit Wetteren. Zijn Stien Tripel was goed voor dubbel goud in Londen en draagt een hele geschiedenis met zich mee.
“Ik ben zelf boomkweker, maar mijn grootvader Polidoor ‘Stien’ startte ooit een bierhandel hier in Wetteren. Jammer genoeg heb ik hem nooit gekend, maar met dit bier zet ik graag zijn werk verder.”
“Tripel Stien mag naast alle groten staan”, vertelt Paul fier. “De balans in de kruidenmix zit perfect. Het citroengras zorgt voor een extra, frisse toets. Het bleek dan ook een schot in de roos. Mijn grootvader zou fier zijn op mij, daar ben ik zeker van.”
Brouwerij Hedonis, Michelbeke (Brakel)
Ook brouwerij Hedonis, tot voor kort gekend als Hedonis Ambachtsbier, waagde zich voor de eerste keer aan de European Beer Challenge. Jasper Stragier en Leopold De Ketelaere sleepten maar liefst drie medailles in de wacht. Het bier ‘Excuse Me While I Kiss My Stout’ won goud, ‘Ouwen Duiker’ en ‘Suzanne’ kregen zilver.
“We zijn dan ook heel vereerd met deze bekroning”, vertel Jasper. “Het wordt een drukke zomer, want we zijn met Hedonis volop aan het verhuizen naar onze nieuwe locatie hier in Michelbeke. We zijn momenteel bezig met de installatie van onze nieuwe brouwzaal, gistingstanks en bottelarij. Dat is een serieuze investering!”
Bij Hedonis worden drie vaste bieren gebrouwen, aangevuld met seizoensbieren in de zomer en winter. Hun eerste en meest bekende bier – Ouwen Duiker – is een American pale ale met een alcoholgehalte van 7%.
“Vooral door de ligging, in het hart van de Vlaamse Ardennen en bovendien langs het parcours van de Ronde van Vlaanderen, hopen we van onze brouwerij een ontmoetingsplaats te maken voor fietsers en wandelaars in de streek.”
Tietje, Gent
“Ook voor ons was het de eerste keer dat we aan een competitieve wedstrijd deelnamen”, zegt brouwer Arne Cosyns uit Gent. Tietje, het goudblonde – hoe kan het ook anders – bier van Arne Cosyns en Thomas Rodrigue won dubbel goud. “Doe mij maar twee, dat is niet voor niets onze slogan.”
“Toen we gecontacteerd werden met de boodschap dat we verkozen werden als beste bier in onze categorie, Abdij- en Trappisten-stijl Blond, konden we het dan ook bijna niet geloven. Dat we tussen al deze andere prachtige bieren de hoogste onderscheiding hebben gehaald is fantastisch.”
“Wat niet veel mensen weten is dat er achter de ludieke naam ook een sociale doelstelling schuilgaat”, gaat Arne verder. “Zo is de naam een ode aan de borst, in al haar vormen, geuren en kleuren.”
“We hebben beide in onze families te maken gehad met de vreselijke gevolgen van borstkanker. Met ons bier willen we mensen niet alleen laten genieten, maar ook zorgen voor een grotere bewustwording rond borstkanker. Vroeg of laat komt iedereen direct of indirect in aanraking met deze vreselijke ziekte. We proberen met ons bier dit zware onderwerp meer bespreekbaar te maken.”
Brouwerij Soleil, Sint-Niklaas
Tenslotte haalde ook Brouwerij Soleil uit Haasdonk (Sint-Niklaas) dubbel goud met hun Triple Soleil. De onderneming startte enkele jaren geleden met een aantal liefhebbers. Van running joke evolueerde het uiteindelijk naar een concreet plan en een recept, zo vertelt initiatiefnemer Wim Cloostermans. “We zijn heel klein begonnen, maar onze biertje kent een groot succes. Vorig jaar brouwden we 14.000 liter Triple Soleil.”
En die Triple Soleil is niet zomaar een tripel. “Ons unieke ingrediënt is paradijszaad: het is een mengeling van peper, citrus en gember.”
De andere winnaars zijn voor Wim geen onbekenden. “We kennen elkaar, via sociale media maar ook in het echt. We zijn geen concurrenten, meer nog: we promoten elkaar als lokale brouwers.”
“België heeft een lange traditie in het bierbrouwen”, besluit Miel Bonduelle. “Ik zie vooral dat onze producten het werk zijn van echt vakmanschap. Maar dat weerhoudt onze brouwers er niet van om telkens opnieuw te innoveren.”
Ontdek alle winnaars via de website van de European Beer Challenge.