Goodless Smartgroup – Pascal Somers, Dieter Van Biesen, Koen Heyvaert (van L naar R) (1)

Goodless en Durafest gaan samen verder als Goodles Smartgroup

DEINZE/DENDERMONDE - Goodless, gespecialiseerd in volledige servicing van herbruikbare bekers (SmartCups®) en bijhorende verzamelpunten (SmartBins®) en zijn sectorgenoot Durafest versmelten tot de Goodless Smartgroup. Door deze samenwerking kunnen beide Oost-Vlaamse bedrijven hun diensten rond duurzame totaaloplossingen van herbruikbare bekers en voedingsverpakkingen voor festivals, events, horeca en bedrijven verder uitbreiden.

Niet alleen de consument, ook bedrijven en de overheid zetten de laatste jaren zwaar in op duurzaamheid en ecologie. Zo wordt het gebruik van wegwerpbekers, bestek en voedingsverpakkingen op festivals en events streng aan banden gelegd. Zowel Goodless uit Deinze als Durafest uit Dendermonde hebben de laatste jaren zwaar geïnvesteerd  in het uitwerken van totaaloplossingen rond deze nieuwe wetgevingen, met de ontwikkeling van herbruikbare drink- en koffiebekers en zelfs herbruikbare take-away voedingsverpakkingen, afwassytemen en verzamelpunten.

Zo ontwikkelde Goodless een nieuwe soort herbruikbare beker, oftewel de SmartCup®.  Slimme bekers, gemaakt uit polypropyleen, 100% herbruikbaar én voorzien van een chip. Bij elke betaling van een consumptie wordt de SmartCup gekoppeld aan het persoonlijke account van de gebruiker. Wanneer de beker leeg is en gedeponeerd wordt in een zogenaamde collector of SmartBin, krijgt de consument automatisch het tegoed teruggestort. Een systeem uniek in Europa.

Durafest ontpopte zich op zijn beurt tot marktleider van herbruikbare take-away verpakkingen met pilootprojecten te Mechelen en binnenkort ook in Aalst en Leuven. Bij Durafest hoort ook de professionele wasfabriek Profiwash, met meer dan 25 jaar ervaring in de event en foodsector, en de The Original Cupkeeper®, een gepatenteerde duurzame bekerhouder. Daarnaast is Durapack ook aandeelhouder bij de Leuvense start-up Quppa, die een succesvolle pilot heeft rond herbruikbare koffietassen. Het samengaan van beide bedrijven brengt al deze kennis en expertise samen.

Nieuwe toepassingen en internationale uitrol

Rudi De Kerpel, oprichter en executive chairman van Goodless Smartgroup: “Ik ben heel erg blij met deze samenwerking omdat we nu versneld de brede markt kunnen bedienen in al zijn aspecten. Van drinkbekers tot herbruikbare voedselverpakkingen op events en festiviteiten tot bedrijven en zelfs koffiebars. Door deze samenwerking kan Goodless zich achter de schermen focussen op het bedenken van nieuwe toepassingen en innovaties alsmede de internationale uitrol, welke ik actief mee zal ondersteunen.”

Koen Heyvaert, CEO Goodless Smartgroup: “De samenwerking met Goodless en hun unieke en gepatenteerde technologie van Smartcups® en Smartbins® geven ons de mogelijkheid  ons on the go assortiment “smart” te maken. Op deze manier zal take-away niet langer symbool staan voor overvolle vuilbakken met voedselverpakkingen en vervangen worden door een duurzame, eenvoudige en klantvriendelijke oplossing, zowel voor de organisator of restaurateur als voor de eindgebruiker.”

Red-Use

Het bedrijf zal in België zijn services aanbieden onder de naam Red-Use EventsRed-Use On the Go en Red-Use Services. Ook de vennoten van Rudi en Koen krijgen een belangrijke taak binnen deze nieuwe samenwerking. Zo wordt Pascal Somers, de CEO van Red-Use Events, neemt Dieter Van Biesen de dagelijkse leiding van Red-Use On the Go en Red-Use Services op zich en zal Johan Verrue, prof. Ugent, zich verder inzetten voor innovaties. Ook Roltex, marktleider in de productie van herbruikbare dienbladen, blijft haar expertise ter beschikking stellen van de nieuwe groep.