ANTWERP HARBOR AERIAL VIEW Foto: Belga, YORICK JANSENS

Goederenoverslag in Port of Antwerp-Bruges in 2023 met 5,5 procent gedaald, “maar andere havens zijn er slechter aan toe dan ons”

De goederenoverslag in de gefuseerde havens van Antwerpen en Zeebrugge is vorig jaar gedaald met 5,5 procent ten opzichte van 2022. Dat maakt het havenbedrijf woensdag bekend. Als oorzaak wijst de haven naar geopolitieke spanningen en een wereldwijde vertraging van de economische groei.

“Een jaar vol uitdagingen”, noemt de Port of Antwerp-Bruges het jaar 2023. Antwerps havenschepen Annick De Ridder (N-VA) refereerde onder andere naar de recente aanvallen op vrachtschepen op de Rode Zee, de vertraagde economie in de eurozone en de oorlog tussen Israël en Hamas.

Concreet daalde de totale goederenoverslag, die in 2023 271 miljoen ton bedroeg, met 5,5 procent ten opzichte van vorig jaar. In 2022 klokte de haven nog af op 286,9 miljoen ton cargo, een daling met 0,7 procent tegenover 2021. Het marktaandeel van het containersegment van de haven blijft wel groeien in vergelijking met havens in de zogeheten ‘Hamburg-Le Havre range’ – de zeehavens in Duitsland, Nederland, België en het noorden van Frankrijk.

De containeroverslag daalde in 2023 met 6,3 procent tot 137,2 miljoen ton. “Vooral de lagere vraag naar grondstoffen weegt globaal”, stelt de haven over de containeroverslag. Ook alle de andere segmenten tekenen een daling op. Het gaat dan om de vloeibare en droge bulk, het conventioneel stukgoed en de roll-on-roll-offtrafiek (zoals auto’s, red.).”

“Je zou daaruit kunnen afleiden dat dit een slecht jaar was”, stelt CEO Jacques Vandermeiren. “Ik wil dat meteen nuanceren. De andere havens, die binnenkort hun cijfers zullen bekendmaken, zijn er slechter aan toe dan ons. Het geeft aan dat de Port of Antwerp-Bruges in moeilijke tijden overeind blijft wegens de betrouwbaarheid en efficiëntie van onze nautische keten.”