Goalpartner helpt kmo's om verkoopmotor op gang te houden

aaaaaagoalGoalpartner is een adviesbedrijf uit Aalter dat kmo’s adviseert rond strategie en in de domeinen, marketing, sales, strategie, hr en financiën. Zaakvoerder Jan Jodts, hr-specialiste Ilse Deketelaere en Steffert Vanneste werken samen  met een aantal zelfstandige coaches, die stuk voor stuk specialist zijn in hun vakgebied. Goalpartner  kiest  voor een zeer praktijkgerichte aanpak. Het is een  benadering die goed aanslaat want in twee jaar tijd wist Goalpartner een tachtigtal klanten te overtuigen om via een gericht partnerschap doelstellingen voorop te zetten en gerichte actieplannen uit te tekenen om die te bereiken.”

“Er is lange tijd bij veel kmo’s heel wat terughoudendheid geweest tegenover extern advies”, zegt Jan Jodts, “maar daarin is de jongste jaren verandering gekomen. Enerzijds omdat bij veel ondernemingen  bedrijfsleiders van een andere generatie zijn aangetreden die heel goed beseffen dat ondernemingen die nog altijd proberen om zo weinig mogelijk over het muurtje te laten kijken, op termijn een vogel voor de kat zijn. Anderzijds omdat in de geglobaliseerde en gedigitaliseerde wereld alles zodanig snel verandert en complexer wordt, dat geen enkele kmo-bedrijfsleider nog van alle markten thuis kan zijn, en dus beter beseft dat hij zich maar beter laat bijstaan door specialisten. Stilaan groeit het besef dat het geen schande is om niet meer over alles een even hartig woordje te kunnen meespreken.”

De resultaten bewijzen dat Goalpartner het momentum heel goed heeft weten te vatten. “Maar ons succes hangt natuurlijk ook samen met de tastbare resultaten die we kunnen voorleggen”, zegt Jan Jodts. “Onze adviezen zijn niet vrijblijvend maar reiken daadwerkelijk oplossingen aan voor veel problemen waar de kmo vandaag mee te kampen heeft. We organiseren ook open kennismakingssessies rond thema’s zoals balanslezen voor beginners en we organiseren elk jaar een Goaldag, waarop we al onze partnerbedrijven bij elkaar brengen, zodat ze ook weer van elkaar kunnen leren.”

Jodts onderstreept dat het in deze tijden waarin ondernemers het niet gemakkelijk hebben vooral belangrijk is dat kmo’s beseffen dat ze de verkoopmotor niet mogen laten stilvallen. Een visie die wordt bevestigd door een recent opgemerkt artikel van de Amerikaanse professor Frank Cespedes dat verscheen in de Harvard Businessreview. Die schrijft daarin dat zelfs digitale topbedrijven als Facebook en Google nog altijd veel meer medewerkers in sales hebben dan in bijvoorbeeld datamining en technologie.

Jan Jodts is daar helemaal niet verbaasd over. “Hoe je het ook draait of keert, alles staat of valt met een goede verkoop. We helpen bedrijfsleiders er daarom voortdurend aan herinneren dat het belangrijk is om uit hun bedrijf te komen en aan hun bedrijf te werken”, besluit hij. “Maar als ze een specifiek probleem hebben rond marketing of hr, kunnen ze net zo goed bij ons terecht.”