Jonas Deprez, CEO Daltix

GfK sluit partnership met Daltix

GENT - GfK en Daltix bundelen hun krachten om de supermarktaankopen van GfK-panelleden te verrijken met Daltix' gedetailleerde promotiedata. GfK's klanten krijgen hierdoor inzichten in aankoopgedrag van producten in promotie, welke promotie types het beste werken voor een bepaald shopperprofiel, etc. Jonas Deprez, CEO en founder Daltix: "Het is voor ons -als Belgische startup- een mijlpaal om een referentie als GfK zo enthousiast te zien over onze capabilities en toekomstvisie."

Daltix, opgericht in 2016, verzamelt krachtige inzichten door middel van geavanceerde dataverzameling en -analyse. Een van deze activiteiten is het dagelijks monitoren van prijs- en promo-informatie in de retailmarkt.

GfK Belgium en Daltix hebben het afgelopen jaar intensief samengewerkt om de unieke Daltix-database te koppelen aan de Belgische GfK Consumer Panel-database. Hierdoor kan GfK haar FMCG-aankoopgegevens over gedrag verrijken met aanvullende informatie over acties. Meer specifiek zullen alle aankopen niet alleen worden getagd met of een product in promotie is gekocht of niet, maar ook met welk type promotie (bijvoorbeeld kortingsbedragen, kortingspercentages, multibuys, rode prijzen, klantenkaartacties,…).

Impact van promoties op aankoopgedrag

Hierdoor kunnen GfK en haar klanten de impact onderzoeken die promoties hebben op het daadwerkelijke aankoopgedrag en de evolutie ervan. Specifieke businessvragen kunnen ad hoc beantwoord worden en daarnaast kunnen deze promotionele inzichten ook structureel worden ingebed in de GfK marktrapportages op continue basis.

Vanaf januari 2022 is deze promotionele informatie beschikbaar in haar database voor al haar klanten. GfK begint met gegevens voor het volledige jaar 2021 en zal vanaf januari 2022 maandelijks blijven volgen en rapporteren voor de meeste belangrijke FMCG-spelers in België.

Retailspelers helpen

Davy Van Raemdonck, Directeur Consumentenpanel België & Nederland: “In onze continue reis om het gebruik en de voordelen van onze marktinzichten te verbeteren en te maximaliseren, zijn we erg blij om deze volgende stap te zetten en onze database te verrijken met de promotionele inzichten. We zijn ervan overtuigd dat dit de toegevoegde waarde van onze gedrags-shopper data zal vergroten, omdat we onze klanten nu nog beter kunnen helpen met prijs- en promo gerelateerde zakelijke vragen, zowel op strategisch als op tactisch niveau.”

Jonas Deprez, CEO Daltix: “Als nieuwe speler op de markt hebben we ons gefocust op het creëren van de meest gedetailleerde en nauwkeurige prijs- en promotiegegevens. We zijn erg blij om dit gevalideerd te zien door de samenwerking van GfK.

“We kijken ernaar uit om de kracht van onze gecombineerde datasets te ontsluiten en retailspelers te helpen met hun zakelijke vragen over prijzen en promoties.”