De BRAUZZ. vaatwastabletten zijn een duurzaam alternatief voor de traditionele vaatwastabletten die in de normale supermarkten te vinden zijn. Deze traditionele vaatwastabletten bevatten vaak schadelijke stoffen en zijn bovendien verpakt in wegwerpplastic. De BRAUZZ. vaatwastabletten zijn vegan en uitsluitend gemaakt van natuurlijke ingrediënten. Het heeft net hetzelfde gebruiksgemak als de traditionele tabletten, ze zijn alleen beter voor de planeet, mens en dier. Dit is telkens de rode draad doorheen de BRAUZZ. producten.
“Het geheim van BRAUZZ. is duurzame producten zo laagdrempelig mogelijk houden. Het is dé evidente keuze in de toekomst zonder in te boeten op het kostenplaatje, het gebruiksgemak of –ervaring”, verklaart Ruben Renaer, co-founder.
40% compacter dan traditionele tabletten
Met een gewicht van 12 gram is de BRAUZZ. vaatwastablet 40% kleiner en lichter dan wat er vandaag op de markt te verkrijgen is. De plaatsbesparing die hierdoor gecreëerd wordt, zorgt ook voor een lagere CO2-uitstoot bij het transport. De ultrageconcentreerde tablet heeft een minimaal gewicht met een maximale werking. Deze eigenschappen zijn voornamelijk interessant voor mensen die enerzijds duurzamer door het leven willen en anderzijds mensen in de stad die algemeen gezien kleiner leven. 52 tabletten verpakt in een kartonnen doosje worden zo door de brievenbus geleverd wat het gesleur in de supermarkten vermijdt.
Huishoudproducten in abonnementsvorm: de nieuwe trend bij de lenteschoonmaak
De Gentse startup biedt naast natuurlijke vaatwastabletten ook wasstrips en hervulbare reinigers aan. Met de wasstrips biedt ze een duurzaam alternatief aan voor de zware, in plastic verpakte flessen wasmiddel. De blaadjes geconcentreerd wasmiddel lossen op in contact met water waardoor ze ook weer licht zijn van gewicht en compact verpakt zijn.
Bij de hervulbare badkamer-, alles- en glasreiniger biedt ze navullingen in poedervorm aan om op die manier de reinigers aan te lengen met kraantjeswater. Traditionele reinigers bestaan tot 90% uit water dat thuis uit de kraan komt. BRAUZZ. maakt zo het vervoer van water onnodig.
Daarnaast biedt ze haar product ook aan in abonnementsvorm, op die manier hoeft de consument nooit meer te denken aan de aankoop van vaatwastabletten, wasmiddel of navullingen en worden ze automatisch geleverd. De startup voorspelt dat dit de trend wordt bij de lenteschoonmaak.
“Mensen vinden duurzaamheid en ecologische producten belangrijk en trekken die lijn door tot in de huiskamers. We merken door de start van de lenteschoonmaak dat deze trend zich verderzet in het aantal duurzame abonnementen. Dat kan het BRAUZZ. team alleen maar toejuichen”, aldus co-founder Ruben.
100.000 plastic flessen vermeden
Vorige maand verkondigde BRAUZZ. dat ze met hun producten al 100.000 plastic verpakking vermeden hebben. “We zijn trots op deze mijlpaal, maar dit is nog maar het begin. We hopen in de toekomst sneller te groeien door mensen ervan te overtuigen dat plasticvrije en duurzame producten de evidente keuze zijn”, zegt Lotte Venneman, marketeer bij BRAUZZ.
BRAUZZ. Heeft een ambitieuze visie op de wereld van duurzame, plasticvrije huishoudproducten. Ze gelooft er sterk in en wil het komende jaar graag nog producten in dezelfde lijn lanceren. Daarnaast is de startup ook al actief in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk. “We dromen groots, we zouden namelijk graag uitgroeien tot een sterk, duurzaam huishoudmerk in heel Europa”, verklaart Lotte verder.
Ontstaan BRAUZZ.
BRAUZZ. werd opgericht in juni 2020 door drie jonge ondernemers Ruben Renaer, Manush Barvar en Lowie Vercraeye met het idee om de planeet letterlijk en figuurlijk schoon te maken. BRAUZZ. innoveert binnen de wereld van huishoudproducten door het gebruik van wegwerpplastic, schadelijke stoffen en onnodig vervoer van water te elimineren. Met deze aanpak creëren ze een duurzaam alternatief voor de traditionele huishoudproducten die vaak verpakt zijn in wegwerpplastic en voornamelijk bestaan uit water.