Een goede fles champagne. Dat hebben de broers Filip (41) en Mathieu (37) Van den bussche onlangs opengetrokken. De zaakvoerders van de gelijknamige wijnhandel in de Vlaanderenstraat hadden iets te vieren: na maanden van onderhandelen hebben ze de bekende wijnhandel Alhambra in Melle overgenomen.
Wijnhandel Van den bussche bestaat al sinds 1870. Het familiebedrijf is gepassioneerd door Franse en Italiaanse wijnen en al vijf generaties een begrip in Gent en omstreken. “Kwaliteit en traditie staan voorop”, zegt Mathieu Van den bussche. Een grote overname stond niet op de planning, maar in hun zoektocht naar extra opslagruimte botsten Filip en Mathieu op een opportuniteit in Melle.
Vlot bereikbaar
Daar stond Alhambra over te nemen. De wijnhandel gespecialiseerd in Spaanse en Portugese wijnen werd opgericht in 1990 door twee bevriende koppels, die ondertussen allemaal richting 60 jaar gaan. Alhambra verhuisde in 2010 van Gent naar Melle om meer parkeerplaatsen, een groot magazijn en een vlotte bereikbaarheid te hebben.
“We moeten natuurlijk nog wat bijleren over Spaanse en Portugese wijnen”, zeggen de broers Van den bussche. “Daarom is het goed dat twee van de vier vennoten, Geert Leyns en Carine Goedertier, nog een tijdlang aan boord blijven. De winkel in de Vlaanderenstraat blijft natuurlijk bestaan, net als de naam Alhambra.”
Emotioneel
Ook Geert Leyns is opgetogen: “Ik heb alle vertrouwen in de familie Van den bussche. Het assortiment in Melle en in de Vlaanderenstraat zal door deze overname gevoelig uitbreiden. Daar winnen onze klanten bij. Deze stap is emotioneel, maar ons levenswerk wordt voortgezet.”
In de jaren 1990 verrichtte Alhambra pionierswerk. “Nu kan je in ons land wijnen uit alle windstreken kopen, maar toen nog niet”, zegt Leyns. “Mijn interesse in Spaanse en Portugese wijnen ontstond door samen met Carine, An De Clercq en Luc Van Damme op de motor het Iberische schiereiland te doorkruisen. Carine sprak al Spaans en is nadien Portugees gaan studeren. Veel klanten en leveranciers zijn in de loop der jaren vrienden geworden.”
Ondanks de opkomst van online wijnwinkels en wijnbars waar je ook flessen kan kopen, houden Van den bussche en Alhambra goed stand. “Het aanbod aan wijn is zo groot dat het onze taak is om daar de goede dingen uit te halen, en dat in elke prijscategorie. We hebben wijnen van 5 tot 5.000 euro”, zegt Mathieu Van den bussche.
Zesde generatie
Filip Van den bussche is vaak op de baan, terwijl Mathieu zich voornamelijk ontfermt over de papierwinkel. Eén ding doen ze altijd samen: wijn aankopen. “Iedereen kan Veuve Clicquot verkopen, maar wij gaan op zoek naar wijnen waarmee we ons onderscheiden. De geuren en smaken zoeken, doe je het best met verschillende mensen samen.”
De zesde generatie Van den bussche is al geboren, maar met leeftijden tussen 3 maanden en 6 jaar nog wat jong om al aan de wijn te zitten. “Net zoals onze ouders ons tot niets verplicht hebben, gaan wij dat ook niet doen. We zijn bovendien zelf nog jong genoeg om een tijdje door te gaan en van de overname van Alhambra een groot succes te maken.”