Gentse student-ondernemer 2014 zoekt investeerders voor internationale expansie

sarahparzikOm studenten te inspireren tot ondernemen organiseerde de Stad Gent dit jaar voor de vierde keer de verkiezing van de Gentse Student-Ondernemer.  Twaalf studenten met zeer diverse ideeën en activiteiten stelden zich kandidaat en op 5 mei van dit jaar kwam Sarah Parent, een studente communicatiewetenschappen, als winnaar uit de bus.

Haar bekroonde idee was de zikini. Het gaat om een badmodekledingstuk: een driedelig badpak dat je kan  openritsen tot een bikini. Sarah kwam op het idee omdat veel vrouwen onzekerheden hebben over hun lichaam en graag iets gekleder naar het zwembad of het strand stappen dan hoe ze willen zonnebaden. De zikini kon daardoor meteen op belangstelling rekenen maar ook het hippe design en de flashy kleuren bleken aan te spreken.

Haar overwinning resulteerde in enorme media-aandacht en dat leidde ertoe dat de zikini behoorlijk goed werd verkocht in de twaalf Belgische verkooppunten en de ene Engelse winkel die ze al had kunnen overtuigen om hem in hun collectie op te nemen. “Na de verkiezing is ook de online-verkoop op gang gekomen”, zegt de student-onderneemster. “Er zijn ondertussen ook bestellingen uit diverse buurlanden en zelfs uit de Verenigde Staten binnengekomen. Maar ik had de jongste maanden weinig tijd om er echt voldoende mee bezig te zijn, want ik moest ook mijn thesis afwerken.”

Over hoe het verder moet is Sarah Parent nog een beetje aan het twijfelen. “Ik heb natuurlijk mijn studies niet voor niets gedaan en half september begin ik te werken voor een headhuntersbureau. Maar ik laat de zikini natuurlijk niet los. Mijn passie ligt in de mode en het blijft mijn droom om van de zikini een internationaal gevestigde waarde te maken. Daarvoor zoek ik investeerders. Maar dat blijkt vooralsnog toch moeilijker waar te maken, dan ik na mijn overwinning gedacht had.  Ik geloof er nochtans sterk in, omdat ik heb gemerkt dat het vertellen van een verhaal bij het product wel werkt. Mijn ouders hebben mij financieel geholpen om de eerste collecties in een beperkt aantal winkels te krijgen, maar ik heb nu nood aan meer financiële slagkracht voor internationale expansie. Mocht dat lukken, dan zal ik allicht snel een keuze moeten maken tussen mijn job en het echte ondernemerschap. Maar de ervaringen als student-ondernemer, waren alvast van onschatbare waarde.”