Gentse startup zet merken muzikaal op de kaart

Schermafbeelding2015-12-09om12_04_01Roundhouse zet merken muzikaal op de kaart. Meer bepaald tilt deze Gentse startup bekende jingles uit reclames naar een hoger niveau en ontwerpt het bedrijfje voor merken een unieke, auditieve huisstijl. Op deze manier prikkelt Roudhouse als ‘sound agency’ een tweede zintuig met een perfecte geluids-DNA voor merken en organisaties.

Aanvankelijk maakte oprichter Cedric Engels met Roundhouse klassieke reclamespots voor merken, maar al snel besliste hij om samen met zijn team via de nieuwe marketingdiscipline sonic branding  een volledige geluidsstijl te ontwikkelen.

Roundhouse wil op die manier bijdragen tot een consistente en relevante merkidentiteit. Volgens trendwatcher Tom Palmaerts van het Gentse bureau Trendwolves is de jongste jaren heel veel gefocust op de visuele cultuur terwijl ook  audio en geur voor de consumenten primaire impulsen zijn. “Op basis van geluid en geur worden onbewuste beslissingen genomen, als je daar nog kleur aan toevoegt dan heb je een machtig instrument om mensen onbewust te leiden”, zegt hij.  “Internationaal is het een fenomeen dat reeds behoorlijk ingeburgerd geraakt. In een 360° marketingstrategie is ook aandacht voor geluid aangewezen.”

Daarom moet er in een traditioneel reclamebudget volgens Roundhouse dus ook ruimte zijn voor geluid. “Het auditieve aspect zorgt voor een echte emotionele beleving, waardoor de identiteit van een merk nog herkenbaarder wordt, aldus Cedric Engels. “Roundhouse start met een basiswerk waaruit het verschillende toepasbare afgeleiden haalt. Dat kan gaan van meeslepende reclamedeuntjes tot wachtmuziek, in-app sounds of zelfs een simpele deurbel. Alles is met elkaar verweven en zorgt voor een sterk afgelijnde identiteit van een bedrijf.”

Dat Gent als uitvalsbasis werd gekozen lag voor de hand. Vanuit de door Unesco benoemde Creative City of Music heeft Roundhouse in zijn korte bestaan reeds meerdere banden met het buitenland gesmeed. Zo zochten ze onder andere naar de juiste tone of voice voor Britse gsm-operator Lebara, Eastpak en het Nederlandse Coolblue.

Verder verzorgt Roundhouse vanuit hun professionele opnamestudio’s in Sint-Denijs-Westrem de sound identity van diverse nationale merken zoals Stievie, Napoleon Games, Child Focus, Corona Direct, … tot zelfs de serie Bevergem, waarbij werd uitgespit hoe het fictieve dorp en z’n begingeneriek zou gaan klinken.