Het jonge Gentse bedrijf Eyesee is aan een sterke internationale opmars bezig. Maar erg verwonderlijk is dat niet want het eyetrackingbedrijf dat werd opgericht door de twintigers Olivier Tilleuil en Joris De Bruyne, wist ook in ons land al meteen grote namen zoals Vandemoortele, Alpro, Nuon en Mobistar te overtuigen. Eyetracking kijkt naar de bewegingen van de ogen van mensen die gedrukte of visuele boodschappen zien, en verwerkt de resultaten in analyses die onder andere voor reclamebureaus bijzonder interessant zijn. Als die resultaten aangeven dat de ogen van de consumenten bijvoorbeeld veel meer de acteurs en actrices volgen die in televisiespotjes de producten aanprijzen dan de producten zelf, is het wellicht aangewezen de spots anders in elkaar te steken.
“Het systeem bestaat eigenlijk al behoorlijk lang”, zegt Olivier Tilleuil, “maar tot nu toe was het relatief duur en was het ook heel omslachtig om de resultaten te verzamelen, omdat je verplicht was mensen uit te nodigen op een specifieke locatie .Wij hebben een systeemontwikkeld waarbij we via de webcam de ogen van mensen kunnen volgen terwijl ze thuis gedrukte of visuele boodschappen zien. Dat is veel goedkoper en verloopt veel sneller dan bij de huidige systemen. Naast eyetracking meten we ook emoties aan de hand van gezichtsexpressies. Het gaat om de zogenaamde facial coding.”
Het bedrijf heeft inmiddels tien mensen in dienst en is nu volop aan het internationaliseren. “België is een te kleine markt voor ons”, zegt Olivier Tilleuil. “Daarom gaan we rechtstreeks naar de markt in de Verenigde Staten, Duitsland, Nederland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. In de Verenigde Staten openen we een eigen kantoor en in Azië zullen we met lokale partners werken.” Om de snelle groei te financieren is Eyesee op zoek gegaan naar extern kapitaal en dat is ook heel gemakkelijk gevonden, omdat de voordelen van dit eyetrackingsysteem “nu eenmaal onmiskenbaar zijn”, aldus nog Olivier Tilleuil.