De Gentse start-up Fstr krijgt als eerste Belgische bedrijf open data subsidies van ODINE (Open Data Incubator for Europe). Fstr maakt het via één gezamenlijk globaal toegankelijke open database mogelijk om, op basis van werknemersinformatie, carpoolen te organiseren.
Hiermee nodigt het bedrijf geïsoleerde initiatieven zoals Blablacar, uit om samen de mobiliteitsproblematiek aan te pakken.
ODINE beschikt over 7,8 miljoen euro van de Europese Commissie om digitale ondernemingen te helpen om de ontwikkeling van hun producten versneld door te voeren. ODINE selecteert het Europese ‘crème de la crème’ van digitaal talent en duwt hen richting de open data van morgen. De jonge en ambitieuze Gentse startup krijgt de funding voor zijn baanbrekende en intelligente oplossing om komaf te maken met de versnipperde en geïsoleerde carpoolmarkt.
“Taxistop, Blablacar en vele anderen bieden ritten en autodelen aan. Allen putten ze echter uit hun eigen beperkte aanbod aan chauffeurs uit hun eigen kleine database”, legt David De Beukelaer, de oprichter van Fstr uit. “Om de wurggreep van files in Vlaanderen én Europa écht aan te pakken, pleit Fstr voor één gezamenlijke open database van ritten voor het hele continent. Niet enkel verhoogt dit de kans op het vinden van een rit aanzienlijk, elke aanbieder van een carpooloplossing kan zo zijn eigen accenten, doelgroep of geografie blijven bepalen. Tevens erkennen we zo eindelijk dat open data de enige weg is naar een efficiënte en moderne mobiliteit.”
Fstr weet dat een geslaagde carpooloplossing staat of valt met voldoende gebruikers en kiest daarom in eerste instantie voor geografische clusters waar grote groepen werknemers dagelijks samen in een verkeersknoop liggen. Fstr is vastberaden om carpoolen sexy én efficiënt te maken.
“Ondanks ontelbare pogingen om samen rijden te promoten, zit nog steeds 75% van de chauffeurs alleen in de auto”, geeft David De Beukelaer mee. “Fstr roept de federale regering dan ook op om dringend werk te maken van het persoonlijk mobiliteitsbudget, dit gepaard met een gefaseerde afschaffing van de gesubsidieerde bedrijfswagens. Fstr pleit tevens voor de verhoging van het belastingvoordeel voor carpoolers (chauffeurs én passagiers). Als het de regering menens is om de mobiliteitsproblematiek structureel aan te pakken, dan reikt Fstr haar alvast de hand om mee te werken aan de effectieve reductie van auto’s op onze wegen.”
Dit najaar starten de eerste Vlaamse steden met het gebruik van de applicatie als testproject. In co-creatie met gemeenten en bedrijven wordt de oplossing zo geoptimaliseerd op maat van het probleem. Fstr hoopt dat nieuwe steden en bedrijven zich aansluiten bij het Living Lab. De evaluatie van de testfase en de lancering van de App wordt begin 2017 verwacht. De beta-release staat gepland voor medio augustus 2016. De open API is beschikbaar vanaf september 2016.