Het idee ontstond toen Gianni Vermeire en Thomas De Baerdemaeker, studenten Handelsingenieur aan de UGent, zich afvroegen waarom zoveel studentenkoten leeg staan tijdens vakanties. “Ik betaalde zelf twee maanden huur voor een kot waar ik niet was. Dat kan efficiënter,” vertelt een van hen. Met het concept kunnen studenten een deel van hun huur terugverdienen, terwijl toeristen een betaalbare accommodatie vinden.
Gitoo wil een brede doelgroep aanspreken. “Naast individuele toeristen richten we ons op groepen, zoals sportverenigingen of deelnemers aan zomercursussen,” legt het team uit. Het platform zal zowel eenvoudige als luxueuzere koten aanbieden, om zo toeristen met verschillende budgetten te bedienen.
Studenten kunnen zich via de website van Gitoo aanmelden. Na een inspectie van het kot en het opstellen van een contract, neemt de start-up het beheer over. Het gaat dan om het maken van foto’s, het opstellen van advertenties en het regelen van de schoonmaak. “We zorgen dat alles netjes is en voldoet aan de verwachtingen van de gasten,” zeggen de oprichters.