Gentse start-up wil met games wereldwijde "geefrevolutie" ontketenen

0000000amauryDe Gentse start-up Applycaid heeft met Prince Bounce een spelletjesapp ontwikkeld die sinds deze week beschikbaar is in de App store en de Google play store. Het bijzondere is niet zozeer het spelletje op zich – spelers moeten een gevangen prinses en haar paard redden –  maar wel dat oprichter Amaury de Cocqueau het gamen verbindt met goede doelen. Applycaid heeft inmiddels al een samenwerking afgesloten met Plan België en heeft via KissKissbank een crowdfundingcampagne opgezet, die 25.000 euro zou moeten opleveren. Na enkele dagen is al één vijfde van dat bedrag binnen.

 Dubbele vaststelling

Amaury de Cocqueau vertrok bij de oprichting van Applycaid van een dubbele vaststelling: fundraising om goede doelen te steunen heeft het dezer dagen steeds moeilijker en steeds meer mensen zijn minstens een paar minuten per dag aan het gamen. “Dat zette me aan het denken en ik heb een manier gevonden om die twee met elkaar te combineren en op een leuke manier aan een solidaire wereld te bouwen. Het is de bedoeling om in de toekomst permanent een ruime waaier aan sociale doelen aan te bieden in onze APPLYCATOR waaruit kan geselecteerd worden. Vervolgens gaat de winst integraal naar de doelen die de spelers hebben gekozen.  Voorlopig is die APPLYCATOR er echter nog niet. In afwachting gaat al het geld dat het spelen van Prince Bounce nu oplevert naar Plan België.”

Zin geven aan spelen, proportioneel verdeeld volgens jullie keuzes

Applycaid (www.applycaid.com/nl) wil op die manier wereldwijd doorbreken en overal zin geven aan spelen. “De spellen zijn zeer laagdrempelig en kunnen overal op elk uur van de dag op elk toestel worden gespeeld”, zegt de initiatiefnemer. “Ook wie kiest voor de gratis versie, draagt nog bij tot de advertenties en dus tot inkomsten voor het goede doel. Elke minuut die spelers besteden aan het spel, maakt eigenlijk het verschil. Ik ben ervan overtuigd dat dit de best mogelijke manier is om ertoe bij te dragen dat jongeren die zich zowat alles kunnen veroorloven er ook even bij stil staan dat er ook heel veel hulpbehoevenden zijn in de wereld. Jongeren bewuster maken van goede doelen levert eveneens een bijdrage tot een meer solidaire wereld.”

Crowdfunding

Amaury de Cocqueau wijst erop dat Prince Bounce nog maar het begin is van iets dat wereldwijd zou moeten leiden tot een “geefrevolutie”.  “Het hele project is inderdaad heel ambitieus”, geeft hij aan. “Het is niet alleen de bedoeling het spel nog verder uit te werken en andere spelletjes op de markt te brengen, maar ook om dit project internationaal te doen aanslaan en om een uitgebreide campagne op te zetten over deze innoverende aanpak om geld in te zamelen voor hulpbehoevenden.” Koken kost echter geld en daarom is via KissKissBank ook een crowdfundingcampagne opgestart met de bedoeling om 25.000 euro op te halen. Enkele dagen na de start van de campagne is al een vijfde van dat bedrag binnen. Ook dat bewijst hoe veelbelovend het hele project is.