GENT – Tengu startte als een applicatie dat CEO en oprichter Thomas Vanhove ontwikkelde om tijdens zijn doctoraatsonderzoek makkelijker, en vooral ook sneller, data te verwerken. Nu komt het op de markt als oplossing voor bedrijven, die het werk van datateams vergemakkelijkt gebruikmakende van het opkomende DataOps framework.
Tengu richt zich op datawetenschappers en ingenieurs, en de problematiek die ze ervaren wanneer ze werken met big data. Met zijn platform helpt de start-up datateams met het beheren van hun dataomgeving. Vanuit het platform kunnen datateams acties uitvoeren zoals data integreren, analyses uitvoeren en data optimaal beheren. De focus van het platform ligt op het verbeteren van de samenwerking, net als big data gebruiksvriendelijker, overzichtelijker en toegankelijker maken voor iedereen.
Data waardevol maken
Het platform zelf is in feite een grote graaf, die het beheren en manipuleren van databronnen verenigt in een centraal platform. Zo maakt het van big data een kleinigheidje. Tengu innoveert daarmee de manier waarop we dataomgevingen zien en kunnen benaderen. Simpel gezegd maakt het data het meest waardevol. Het bedrijf richt zich voornamelijk op de retail, banken, verzekeringen en logistieke sectoren, die met enorme hoeveelheden complexe en snel veranderende data omgaan.
DataOps-aanpak
Het Tengu-platform maakt gebruik van het DataOps framework, een methodologie die data efficiënter verwerkt en waardevoller maakt. Het monitoren, controleren van de kwaliteit en bijwerken van data gebeurt automatisch. Datateams kunnen makkelijker ingrijpen en beter samenwerken. En het allerbelangrijkste, het laat de data voor jou werken, waardoor je sneller tot impactvolle inzichten komt en gericht acties kan ondernemen.
Ontstaan uit frustratie en noodzaak
Tengu kent zijn oorsprong bij CEO en oprichter Thomas Vanhove die uit frustratie van de dataproblematiek tijdens zijn doctoraatsstudies een eigen applicatie ontwikkelde om zijn operationele taken te automatiseren. Dit project begon al snel zijn eigen leven te leiden toen de nood ervoor duidelijk werd. Samen met zijn promotor Gregory Van Seghbroeck startten ze in 2016 Tengu op.
Samen zagen ze niet alleen het nut van een platform dat het werk van datateams vergemakkelijkt en moderniseert, maar ook van een visueel platform dat de brug maakt tussen datateams en management. Zo maakten ze het mogelijk om de huidige data-situatie te verduidelijken aan anderen, ook zij die geen technische achtergrond bezitten, wat voordien bijna onmogelijk was.
Naar scale-up met internationale ambities
“Het bedrijf is sinds 2016 met enkele pre-seed investeringen en een verschillende gerenommeerde partners, zoals Brussels Airport, Patronale Life, en The Retail Factory geëvolueerd van twee naar een team van twaalf experts. Waaronder CMO en co-founder Daphné De Troch die bijdroeg aan de recente evolutie van het bedrijf sinds haar komst in 2019. Maar voor hen is dit nog maar het begin. “Niemand in Europa heeft een gelijkaardig platform”, zegt CEO Thomas Vanhove, hun ambitie ligt ver buiten de Belgische grenzen en er wordt nu al gekeken naar een ruime groei op vlak van personeel en doelmarkt in de vorm van een scale-up nu het platform schaalbaar in te zetten is.