Het Gentse POSIOS – marktleider in de Benelux voor cloud-gebaseerde mobiele kassasystemen – wordt een hoeksteen van het Canadese Lightspeed, een belangrijke aanbieder van point-of-sale (POS)-oplossingen. Het POSIOS-team gaat deel uitmaken van Lightspeed en wordt het wereldwijde hoofdkwartier voor de horeca-activiteiten van Lightspeed. Dankzij deze overeenkomst kan de wereldwijde verkoop van de Lightspeed Restaurant-oplossing worden versneld.
POSIOS werd opgericht in 2012 door Zhong Xu en Jan Hollez – in de schoot van het ondernemerschapsprogramma van iMinds.Het ontwikkelde een flexibel, mobiel kassasysteem dat horeca-uitbaters -gaande van pop-up bars tot restaurantketens in staat stelt om hun klanten nog beter te bedienen en hun zaak perfect te beheren. Op amper twee jaar tijd groeide POSIOS uit tot marktleider in de Benelux, en tot een belangrijke internationale speler – met meer dan 700 klanten in 38 landen.
“Lightspeed en POSIOS hebben perfect complementaire doelstellingen. “Wij ontwikkelen nieuwe technologieën voor zelfstandige ondernemers,” vertelt Zhong Xu, oprichter van POSIOS. “Met meer dan 20.000 winkeliers als klant, staat Lightspeed vooral erg sterk in Noord-Amerika. POSIOS heeft dan weer een groot Europees klantenbestand in de horeca. Door samen te werken, kunnen we allebei onze grenzen verleggen – zowel geografisch als qua productportfolio. We bereiden ons nu al voor op een sterke expansie van ons kantoor in Gent, met een duidelijke groei van het aantal werknemers. Niet alleen wordt ons development-team uitgebreid – de POSIOS-expertise blijft in Vlaanderen – maar daarnaast worden er ook nieuwe support en sales-functies gecreëerd.”
Volgens Wim De Waele, CEO van iMinds bewijst de doorbraak nog maar eens dat investeren in digitale innovatie zijn vruchten afwerpt: niet alleen zal Vlaamse spitstechnologie binnenkort in horecazaken over de hele wereld draaien, bovendien heeft dit soort deals duidelijk een positieve invloed op de werkgelegenheid in Vlaanderen.” “We hebben POSIOS twee jaar geleden opgericht met internationale ambities,” gaat Xu verder. “Wij zijn het mooiste bewijs dat je met een goed idee en volharding erg veel kan bereiken – zelfs als geld en middelen initieel beperkt zijn.”