karamel.career Thomas Deroost en Arnaud Deveugle.

Gentse start-up karamel.career maakt komaf met CV’s en motivatiebrieven: “We willen werkzoekenden helpen met hun zelfontwikkeling”

Karamel.career, de start-up van Thomas Deroost en Arnaud Deveugle, wil een einde maken aan sollicitatiemoeheid met hun nieuwe platform. "Er is een gigantische war for talent. En toch is de hele jobmarkt gebaseerd op het bedrijf dat vacatures heeft die moeten worden ingevuld. Niet andersom. Met karamel.career denken we net vanuit de noden en talenten van de werkzoekende", zegt Thomas.

Karamel.career zet zich in om het landschap van solliciteren te hervormen door het gebruik van geavanceerde technologie. “Eerst en vooral vragen we aan de kandidaten om hun werkervaring op te sommen”, begint Thomas. “Vervolgens vermelden ze met welke ervaring ze nu opnieuw aan de slag willen gaan. Nu kijkt men op CV’s naar wat de kandidaat deed in het verleden, maar dit heeft weinig te maken met toekomstige noden en ambities. Wat doet de kandidaat graag en waar is die goed in?”

Vervolgens krijgen de werkzoekenden jobs te zien die goed bij hun passen. “Er wordt gezocht naar een match. Deze is zeer kwaliteitsvol omdat het bedrijf ook een assessment moet invullen. Een voorbeeld: wanneer een kandidaat een strategische functie wil binnen accountancy, dan zullen we hen geen uitvoerende rol als accountant voorstellen. Zo kunnen we echt een verschil maken.”

De werkzoekenden blijven anoniem tot ze een contactverzoek accepteren van een bedrijf. Zo willen de oprichters discriminatie en vooroordelen ook vaarwel zeggen. “Wanneer een kandidaat een contactverzoek krijgt, kan die eerst bekijken over welk bedrijf het gaat en welke skills en ervaring ze nodig hebben. Ze beslissen zelf wanneer ze zich ‘onthullen’. Bedrijven betalen ook pas wanneer hun verzoek wordt geaccepteerd. Hoe meer data ze krijgen van een kandidaat, hoe meer ze betalen.”

Levenslang leren

“Zo wordt de kandidaat betaald voor het geven van hun data. Die credits kunnen ze later gebruiken om ook via caramel.career betalende opleidingen te volgen. Op deze manier bouwen we aan een platform om levenslang te leren. Dat is ons doel.”

Arnaud en Thomas kiezen resoluut voor een aanpak waar de werkzoekende centraal staat. “Er is een gigantische war for talent. En toch is de hele jobmarkt gebaseerd op het bedrijf dat vacatures heeft die moeten worden ingevuld. Het bedrijf zit eerder in de dominante rol. Niet andersom. Met karamel.career denken we net vanuit de noden en talenten van de werkzoekende. Wij willen hen in eerste instantie helpen om aan zelfontwikkeling te doen”, eindigt Thomas.

De oprichters rolden ook al een samenwerking uit met AP Hogeschool en Odisee Hogeschool. Zo kunnen ze een link leggen tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Studenten krijgen via het karamel.career toegang tot onder andere stageplekken, instapfuncties en bedrijfsinterne opleidingen.