Gentse start-up helpt bedrijven slimme oplossingen bouwen rond "Internet of things"

00000pietVorige week lanceerde de Gentse start-up Waylay, die wordt ondersteund door het iStart ondernemerschapsprogramma van iMinds, zijn cloudgebaseerde automatisatieplatform voor slimme geconnecteerde toestellen. Waylay connecteert toestellen, softwaretoepassingen en onlinediensten om zo productiviteit teverhogen via alarmen, automatisatie en preventief onderhoud. Waylay kan bijvoorbeeld gebruikt worden om de verwarming aan te passen op basis van aanwezigheid en/of lokale weersverwachting, of om een bericht te krijgen wanner de efficiëntie van machines begint te dalen. Maar Waylay kan eveneens de klantenservice verbeteren door het detecteren van problemen met elektronische apparaten of diensten, nog voor klanten een probleem melden.

Smartphones, slimme TVs and Internet-of-Things (IoT) objecten zoals slimme energiemeters zijn stuk voor stuk voorbeelden van slimme geconnecteerde toestellen. Bij het uitrollen van een dergelijke oplossing gaat veel aandacht naar  het connecteren van de toestellen, het verzenden van data van deze toestellen naar de cloud en het uitwerken van een gebruikers-interface om data te tonen of om toestellen vanop afstand te controleren, zoals het controleren van een thermostaat via een smartphone. Alhoewel dit allemaal waardevol is, zorgt het niet dadelijk voor de mogelijkheid om tijd of geld te besparen.  Waylay pakt dit probleem aan.

Gebaseerd op een technologie waarvoor een patentaanvraag lopende is, geeft Waylay aan ontwikkelaars de mogelijkheid om toepassingen te bouwen die de operationele efficiëntie en klantentevredenheid verhogen. Waylay’s regel- en automatisatiesysteem combineert probleemloos data van toestellen, intranet softwaretoepassingen, zoals CRM en databases en onlinediensten.

Er zijn heel wat toepassingen die in de industrie meer dan hun nut kunnen hebben: het sturen van alarmen wanneer parameters van machines bepaalde waarden overschrijden, het optimaliseren van onderhoudsdiensten wanneer sensordata aangeven dat een machineonderdeel stuk is en het continu monitoren om problemen te detecteren vooraleer klanten die opmerken.

Ontworpen in en voor de cloud, en gefocust op bedrijven wordt Waylay aangeboden als een abonnement. Met Waylay kunnen klanten slimmere logica ontwikkelen, testen, uitrollen en onderhouden, en dat in een fractie van de tijd. Waylay’s technologie is uitermate geschikt voor domeinen zoals klantenservice, slimme gebouwen en het onderhoud van machines die geografisch verspreid zijn.

Piet Vandaele, zaakvoerder van Waylay, vertelt: “Na de uitstekende feedback van eerste testklanten en partners zijn we verheugd om vandaag de algemene beschikbaarheid van onze cloud-gebaseerd automatisatieplatform aan te kondigen. Het openstellen van dit krachtige platform zal een productiviteitsverhoging betekenen voor iedereen die werkt aan een oplossing voor geconnecteerde toestellen. Ons platform kan ook gedurende veertien dagen gratis geëvalueerd worden via een inschrijving op de website www.waylay.io”.