Dominique Peters, mede-oprichter Software Buro vertelt: “Naargelang de tijd kregen we steeds meer de vraag of er een gelijkaardig systeem was voor andere sectoren buiten de optieksector. Van daaruit zijn we vertrokken en hebben we besloten om met Odoo verder te gaan, maar dan specifiek op de enterpriseversie, omdat we zo meer mogelijkheden hebben.”
Wereldspeler van Waalse bodem
Odoo levert software en applicaties aan zowel kmo’s als grotere bedrijven. Het bedrijf werd in 2002 opgericht door Fabien Pinckaers. Daarnaast zijn Summit Partners, SRIW en Noshaq aandeelhouders van het bedrijf.
Met haar 7 miljoen gebruikers wereldwijd, heeft Odoo een omzet van 83 miljoen euro. Er wordt verwacht dat de omzet dit jaar stijgt naar 125 miljoen euro. Intussen heeft het bedrijf 10 vestigingen in 7 landen, waarvan het hoofdkantoor zich bevindt in Grand-Rosière, Waals-Brabant. In totaal zijn er meer dan 1.700 werknemers, waarvan 50% in België wordt tewerkgesteld.
Samenwerking met veel voordelen
“Een paar jaar geleden hebben we CRMoptics ontwikkeld op basis van Odoo”, legt Patrick De Jonge, mede-oprichter Software Buro, uit waarom ze voor een verdere samenwerking met het bedrijf kozen. “Het feit dat Odoo een van de enige ERP-software is waarbij je de broncode kan aanpassen, was een enorm voordeel. Het merendeel van de ERP-software is redelijk standaard. Vaak is alleen de basis aanwezig, namelijk: klantenbeheer, inventaris, verkoop en kassatelling. Wat voor ons erg belangrijk is, is dat de software aangepast kan worden aan -in dit geval- de optieksector. Bijvoorbeeld door het toevoegen van mutualiteitsformulieren, oogmetingen, etc.”
“Odoo is ook een van de enige platformen waarbij je gebruik kan maken van meerdere valuta en talen,” vult Dominique aan, “wat uiteraard handig is wanneer je wil uitbreiden naar andere landen. Samen met de kracht en veiligheid van het Odoo-platform, hebben deze factoren eigenlijk de doorslag gegeven.”
Met duizenden samenwerkingen en miljoenen gebruikers evolueert Odoo voortdurend. Elk jaar komt er een nieuwe versie uit, die in vergelijking met de vorige een enorme vooruitgang is. Bij traditionele maatsoftware is dit niet altijd het geval.”
De belangrijkste les
Dominique en Patrick hebben de afgelopen jaren veel geleerd als ondernemers. Continu werken ze hun technologie bij. Ze zijn er dan ook van overtuigd dat hun software nog steeds een enorme meerwaarde kan betekenen voor hun klanten.
“Goed luisteren naar de klant is cruciaal. Dat is een van de belangrijkste lessen die we geleerd hebben. Beide partijen kunnen hier zo veel voordeel uit halen”, vertellen ze. “Toen de eerste opticiens met onze software zijn beginnen werken, kregen we meteen de vraag of er een manier was om klanten op te volgen, via bijvoorbeeld postmarketing. We zijn toen gestart met geautomatiseerde marketing via fysieke postkaarten, met meteen een hogere omzet voor onze klanten tot gevolg.”
Patrick geeft een voorbeeld: “Wanneer een klant 5 jaar geleden een bril heeft gekocht en sindsdien niet meer is teruggekomen, krijgt hij of zij automatisch een postkaart opgestuurd met volgende boodschap: ‘Beste [klant], uw bril is al 5 jaar oud. Kom gerust eens langs voor een nieuwe oogmeting.’ Vandaag de dag, is dit nog steeds een van onze grootste troeven en daar zijn we trots op.”