Gentse spelletjesontwikkelaar verkoopt in twee weken wereldwijd 250.000 games

Larian, een studio in Gent die spelletjes ontwikkelt, heeft met de vidoegame Divinity: Original Sin, nochtans een spel dat enkel op pc of Mac kan worden gespeeld, een wereldwijde hit te pakken. Er zijn er sinds de lancering op 30 juni al meer dan een kwart miljoen van verkocht.

Enkel voor feDivinity-II-Ego-Draconis-Swen-Vinckervente gamers

Divinity: Original Sin is nochtans een moeilijk rollenspel – een genre waarin volgens een marktonderzoek van de logbbygroep Entertainment Software Association – slechts 7 procent van alle gamers zijn geïnteresseerd – dat van de spelers vereist dat ze tientallen uren investeren in het klaarmaken van hun personages. Spelers moeten de vaardigheden en de wapens van de protagonisten uit het verhaal voortdurend verbeteren zodat ze uiteindelijk de wereld kunnen redden.   Het spel zorgt dus niet voor onmiddellijke spelbevrediging zoals Call of Duty en het binnenkort op de markt komende Fifa 15.

Lovende kritieken

Het spel krijgt op alle gespecialiseerde sites alleszins lovende kritieken. De gemiddelde recensiescore op Metacritic, een website die film-, serie-, game- en muziekrecensies van duizenden internationale media samenbalt, bedraagt meer dan 85% en bij Gamespot, een van de grootste wereldwijde websites die over nieuwe videogames berichten, is de game nu al genomineerd voor game van het jaar. Larian investeerde zowat 3 miljoen euro in de productie, waarvan ongeveer een derde kon worden binnengehaald via crowdfunding op de site Kickstarter. Larian schrijft alleszins een mooi succdesverhaal. In De Morgen, verklaarde oprichter Swen Vincke, dat niet nader genoemde overnemers al een overnamebod op Larian hebben uitgebracht, maar dat hij en zijn team zich daarover nog aan het bezinnen zijn.