GENT- Het Gentse bedrijf RetailSonar, dat in eigen land al sinds de oprichting in 2011 het voortouw neemt in geo intelligence en geomarketing voor de retailsector, zette ondertussen ook zijn eerste stappen op de Nederlandse markt.
Deze scale-up, die de 14de plaats bezet in de FAST 50-lijst van Deloitte met de snelst groeiende technologiebedrijven in België heeft begin april Walrick Smits aangesteld als senior business developer om voor een forse versnelling te zorgen van de expansie in Nederland. Walrick Smits was jarenlang actief bij Spotta, het dochterbedrijf van PostNL dat instaat voor de folderverlening en kent de Nederlandse retailmarkt als zijn broekzak
“Ik zie in Nederland nog heel veel retailers die locatiebeslissingen nemen op basis van buikgevoel. Dat was zes jaar geleden ook zo in België toen RetailSonar op de markt kwam. Nochtans bleek uit recente samenwerkingen dat ook in Nederland vandaag heel veel goede retaildata, bijvoorbeeld van Locatus, beschikbaar is om nauwkeurige voorspellende modellen te bouwen die het buikgevoel kunnen versterken, overtreffen of tegenspreken. Het probleem zit hem vandaag vooral bij een gebrek aan goede oplossingen. Dat gat in de markt willen we opvullen”, geeft hij aan.
Location intelligence
RetailSonar heeft zichzelf genoemd naar zijn softwareplatform dat vooral bekend is geworden voor zijn krachtige locatieplanningsmodules die haarfijn kunnen berekenen waar winkels of kantoren best geopend of gesloten kunnen worden om de globale slagkracht te maximaliseren Daarnaast omvat het platform ook krachtige componenten die in staat zijn om de zwaktes in de werking van de bestaande locaties bloot te leggen of die opportuniteiten aanreiken voor betere lokale gebiedsmarketing.
“Het bedrijf staat aan de top van de innovatie rond location intelligence ”, zegt Smits. “Vandaar dat RetailSonar in België een kwart van alle retailketens en bedrijven met meer dan 100 verkooppunten als klant heeft. In Nederland werkt Retail Sonar al voor enkele grote namen zoals Gamma en Intratuin.”
Smits wil ook andere Nederlandse retailers en organisaties die over fysieke verkoop- en informatiepunten beschikken, overtuigen dat de inzichten die uit het platform van RetailSonar voortvloeien hen kunnen helpen. Niet alleen om een hogere return on investment te boeken, maar ook om het koopgedrag van hun klanten te voorspellen en te stimuleren.
“Ik verheug me enorm op de kans die ik van RetailSonar krijg om de Nederlandse retailers in moeilijke tijden meer gemoedsrust te geven met een werkwijze die in België reeds haar waarde bewezen heeft”, zegt hij zelf.
Nederland als gangmaker voor Europa
RetailSonar kan inderdaad een aardig “track record” voorleggen. Het stond zijn Belgische klanten de jongste jaren bij om niet alleen het hoofd boven water te houden maar om ook te blijven groeien, terwijl veel andere retailers het loodje moesten leggen. “We zijn dan ook klaar voor een nieuwe stap”, legt CEO Dieter Debels uit.
“De komende drie tot vijf jaar willen we in heel Europa onze naam vestigen en een belangrijke speler worden. De eerste fase van onze upscaling is de uitbreiding naar Nederland. Voorts willen we dit jaar ook extra kapitaal aantrekken, en volgend jaar bijkomende satellietkantoren openen in wellicht Frankrijk en Duitsland en onze belangrijkste investeringen in nieuwe producten finaliseren. We zijn heel verheugd dat we de eerste fase van deze upscaling kunnen toevertrouwen aan Walrick, die ons dankzij zijn kennis van de Nederlandse retailmarkt snel op de kaart zal kunnen zetten”, aldus Debels.