ei (3)

Gentse scale-up Mealhero haalt € 2,5 miljoen op bij foodtech topondernemers

GENT - De vriesverse foodbox Mealhero haalt 2,5 miljoen euro op in zijn Serie A-financieringsronde. Voor deze financieringsronde heeft ze de fine fleur van de Belgische foodtech verzameld: de familie Jan Haspeslagh (Ardo) en hun uitmuntende ervaring in de voedingsindustrie, Zhong Xu en Jan Hollez (Deliverect) en hun expertise in foodtech en scale-up en de investeerders achter Bavet die gedreven zijn in food, B2C en branding.

CEO Jeroen Spitaels: “Zoals bij velen, zorgt de coronapandemie ook bij ons voor een heel speciale periode. We zagen de verkoop serieus stijgen, maar het legde ook enorme druk op onze operationele keten. Vergeet niet dat wij werken met duizenden gezinnen die een slimme stomer van ons hebben, aan huis bezorging van vriesverse maaltijden, enzovoort. We zaten op een rollercoaster met pieken en dalen waarbij ook nog eens de kapitaalmarkten volledig dreigden op te drogen wanneer wij net bij investeerders gingen aankloppen.”

Hij vervolgt: “Het feit dat we in deze turbulente tijden dit bedrag bij deze partijen kunnen ophalen, toont aan dat we een sterk product en businessmodel hebben. Je ziet vaak dat een traditionele foodbox maar een klein deel van het kookprobleem oplost. Daarnaast zie je geregeld de problemen opduiken van beperkte flexibiliteit of personalisatie. Net omdat wij zo dicht bij de klant staan met ons platform, kunnen wij inspelen op hun wensen om hen een persoonlijke chef-kokervaring te bezorgen. En zo’n zaken uiten zich in de verkoop!”

Convenience is key

De Gentse start-up vertelt een uniek verhaal: Mealhero levert vriesverse ingrediënten aan huis die je zelf kan bereiden met behulp van de unieke, slimme stomer. Een prima alternatief voor jonge gezinnen die lekker en gezond willen eten, maar hun tijd optimaal willen besteden. Dankzij Mealhero kook je handsfree met de slimme stomer en ben je na 25 minuten – die je intussen vrij kan invullen – 100% zeker dat je maaltijd perfect bereid is.

De consument wil geen standaard aanbod, maar een keuzemenu dat is afgestemd op zijn of haar voorkeuren en wensen. Als vegetariër wil je tussen je opties geen vis of kip zien staan, maar gerechten die passen bij je voedingspatroon. Het Mealhero-platform houdt rekening met ieders voorkeuren en biedt daarbovenop een keuzemenu van 30 gerechten en 70 afzonderlijke ingrediënten om zelf je maaltijd samen te stellen.

De vriesverse ingrediënten blijven 6 maanden houdbaar wat ervoor zorgt dat zowel Mealhero als producent en de klant amper afval heeft. In plaats van 4x 5 maaltijden te bezorgen, zet Mealhero in op 1x 20 maaltijden, waarbij de plastic bakjes van de ingrediënten kunnen worden hergebruikt of in de PMD zak kunnen worden gegooid.

A personal chef in every home

Met de behaalde financieringsronde heeft Mealhero de ambitie om naast België en Nederland, binnenkort nog andere landen in Europa te veroveren.  In slechts twee jaar tijd is Mealhero uitgegroeid tot één van de top 3 foodboxen in België, is het team gegroeid van 3 naar 30 mensen en het aantal klanten van 1 naar enkele duizenden.

In lijn ligt de opschaling van het product en het team om tot een volwaardig Mealhero-platform te komen dat jonge gezinnen helpt om gemakkelijk, lekker en gezond te eten.