download (82)

Gentse scale-up haalt 1,25 miljoen op om vastgoedmarkt te transformeren

GENT – Het splinternieuwe cloudplatform Prompto van de Gentse scale-up Around Media kondigt een nieuwe manier van werken aan voor de vastgoedmarkt. Ontwerpers, bouwpromotoren en producenten van bouwmaterialen werken samen op één platform en kunnen hun klanten in virtual reality tonen hoe hun toekomstige woning eruit zal zien. Around Media haalde 1,25 miljoen euro op om het platform in de markt te zetten.

De lichtinval aanpassen, spelen met kleuren, meubels verschuiven,… Prompto maakt het mogelijk om ruimtes volledig naar eigen wens in te richten en er met klanten in rond te wandelen. Net als in een game, maar dan op een foto-realistische manier. Het unieke aan Prompto is dat designers (interieurarchitecten, 3D-artiesten,…), bouwpromotoren en producenten van bouwmaterialen op hetzelfde SaaS-platform werken. Ze kunnen interieurs opslaan, bewerken en delen in de cloud.

Designers kunnen Prompto vlot koppelen aan hun eigen tekenprogramma’s, ze geven ruimtes vorm met de meubelen en de bouwmaterialen die de producenten in de digitale bibliotheek stoppen. Ze kunnen die ruimtes vervolgens samen met hun klanten bekijken en meteen aanpassen. De klanten kunnen nadien zelfs nog een virtuele 360° rondleiding mee naar huis nemen.

 

Maak zelf levensechte scènes

Bouwpromotoren zijn vandaag vaak gebonden aan een beperkte reeks 2- of 3D-beelden die ze laten maken bij gespecialiseerde bedrijven. Prompto laat hen toe om zélf eenvoudig levensechte scènes te maken via de digitale woonconfigurator. Zeker bij het invullen van casco ruimtes kunnen klanten zo beter gemotiveerde keuzes maken voor hun toekomstige woning. Prompto laat ook toe om eenvoudig offertes op te stellen aan de hand van het gekozen interieur.

Wannes Vanspranghe, CEO van Around Media. “Designers, bouwpromotoren en producenten van bouwmaterialen kunnen niet alleen veel efficiënter communiceren, ze kunnen elkaars ontwerpen ook versterken. Bouwpromotoren spenderen tot 10 keer minder tijd aan klantenbegeleiding. En hun klanten krijgen dankzij Prompto een veel realistischer beeld van hun toekomstige woning. Ze kunnen veel vroeger in het ontwerpproces hun eigen stempel drukken.”

1,25 miljoen euro opgehaald

Voor de lancering van Prompto zette Around Media een kapitaalronde op. De Gentse startup haalde 1,25 miljoen euro op. De investeerder is een groep rond Wim Vernaeve, die eerder ook al participeerde in bedrijven als Showpad, SweepBright, Byteflies, Hello Customer en Cloudalize.

Wim Vernaeve: “Het unieke aan Prompto is dat het de verschillende schakels in de bouwsector samenbrengt op één platform. Prompto is daarmee het meest complete sales- en opvolgingsplatform voor de vastgoedmarkt. Bedrijven kunnen hiermee een betere service bieden dan ooit, op een betaalbare manier, in een markt waarin de strijd om de klant bikkelhard is.”

Around Media focust zich met Prompto in eerste instantie op de Belgische bouwmarkt maar start in 2019 ook op in Nederland en in het Verenigd Koninkrijk. De startup breidt haar team daarvoor uit met marketeers, developers en creatives. Pieter Van Hoorne, CFOO voegt toe: “Het cloudplatform is natuurlijk bijzonder schaalbaar. We kunnen upgrades aan het systeem meteen aan alle gebruikers aanbieden, over talen en grenzen heen.”

Een basisversie van Prompto is vandaag gratis beschikbaar voor designers. Bouwpromotoren kunnen met Prompto aan de slag vanaf 50 euro/maand per unit (huis, appartement, kantoor).