“Nu het drukste voorbij is voor de hulpdiensten na de doortocht van storm Eunice dit weekend, nadert de administratieve storm voor de vele verzekeringsmakelaars, verzekeraars en vooral hun medewerkers”, vertelt Maarten Callaert, mede-oprichter van het Gentse Paperbox.
“Hun telefoon staat roodgloeiend en ondertussen ontploft hun mailbox met binnenkomende e-mails of schade-aangiftes. We willen hen helpen met onze technologie. We gebruiken artificiële intelligentie om de inkomende e-mails of poststukken bij de verzekeraar of makelaar automatisch toe te wijzen aan het juiste dossier of verzekerde. Op die manier geven we hen de extra werkkracht om de papierberg van dossiers sneller af te handelen en sneller duidelijkheid te scheppen voor hun klanten die getroffen zijn door de storm.”
Tijdsdruk
De snelheid van de verwerking van de talloze schadeclaims is namelijk van groot belang, zowel voor de eindklant die opgelopen schade liefst zo snel mogelijk wil laten compenseren, als voor de verzekeringsmedewerkers die momenteel onder grote druk staan om hiervoor te zorgen. “Laat dit nu exact zijn waar Paperbox kan in ondersteunen”, gaat Maarten verder. “We willen ons steentje bijdragen.”
Paperbox, dat vorige week nog werd verkozen door UNIZO tot Oost-Vlaamse Starter van het Jaar, biedt daarom zijn diensten nu gratis aan tijdens de piekbelasting na de passage van storm Eunice. Het aanbod geldt voor de huidige klanten van het platform alsook voor makelaars en verzekeraars die zich in de komende weken aanmelden bij het Gentse bedrijf.
Klantgerichter
Oprichters Maarten Callaert, Stijn Decubber en Frederic Stallaert merkten in 2021 op dat verzekeraars en makelaars genoodzaakt werden om klantgerichter dan ooit te gaan werken. Aangezien de drie oprichters werkzaam waren in de wereld van artificiële intelligentie, waren ze ook op de hoogte van de technologische mogelijkheden om dit doel te bereiken.
“Verzekeringskantoren willen hun klanten sneller en correcter bedienen, maar de grote en diverse instroom van vaak met de hand ingevulde documenten staat dat in de weg. Ons platform zal een eerste, zeer nauwkeurige triage doen en is dankzij artificiële intelligentie in staat om meteen enkele belangrijke gegevens uit de documenten te halen. Denk maar aan namen, nummerplaten of polisnummers. Zo komt er heel wat tijd vrij voor het meer gespecialiseerde werk. Als er documenten op een foute manier worden geklasseerd, kan de medewerker dit gemakkelijk aangeven en leert het systeem opnieuw bij”, vertelt Maarten Callaert.
Transformatie verzekeringswereld
Ondertussen is Paperbox uitgegroeid tot een organisatie met acht medewerkers en een aantal vooraanstaande verzekeraars en verzekeringsmakelaars als klant. Vandaag werkt Paperbox heel nauw samen met de Vlaamse, Waalse en Nationale sectorfederaties uit de verzekeringswereld. Daarnaast werkt Paperbox ook samen met een aantal andere ondernemingen om hun technologie in het brede verzekering-werkveld te kunnen inzetten.
“Het is onze ambitie om de verzekeringssector te transformeren. Zowel hier in België als internationaal. Maar dit kunnen we niet alleen. En net daarom werken we graag samen met partijen zoals Oxygen en Arco Information. Door dergelijke samenwerkingen, slagen we erin om samen een einde te maken aan de administratieve rompslomp in de verzekeringssector. Om zo opnieuw de klant centraal te plaatsen”, besluit Maarten.