GENT – Een chemiebedrijf dat giftig afval dumpt in het water en zo een hele Amerikaanse gemeenschap blootstelt aan chemicaliën die onder meer kanker veroorzaken. Het is de schokkende realiteit die in de gloednieuwe film “Dark Waters” aan bod komt. Niet alleen in Amerika vormen deze chemicaliën een bedreiging voor het milieu en de volksgezondheid, maar in huishoudens wereldwijd, waar ze nog vaak in de antikleeflaag van pannen zijn verwerkt. Het Gentse GreenPan ontwikkelde een gezond alternatief voor pannen met een traditionele antikleeflaag: pannen met een Thermolon™ keramische coating, volledig op basis van natuurlijke materialen. Het werd een wereldwijd succes.
We gaan niet alleen steeds bewuster om met wat we eten en waar we onze boodschappen doen, maar ook met ons kookgerei. Pannen in de keuken van veel Belgische huishoudens hebben nog steeds een antikleeflaag die schadelijke PFOA-stoffen bevat. Wanneer deze pannen oververhitten, kunnen er giftige dampen vrijkomen. Bovendien kunnen er na hun productieproces ook schadelijke stoffen overblijven die in het milieu en ons drinkwater terecht komen.
Belgisch alternatief
Om een gezond alternatief te ontwikkelen, richtten de Gentse jeugdvrienden Jan Helskens en Wim De Veirman GreenPan op. Jarenlang onderzoek door hun team van deskundigen leidde tot de lancering van een gloednieuwe, gezonde reeks pannen, met een Thermolon™ keramische antikleeflaag. “Onze pannen hebben een keramische antikleeflaag die gemaakt wordt op basis van natuurlijke materialen, zoals zand. Hierdoor kunnen ze niet alleen hoge temperaturen aan tot 450°C, maar komen er bovendien geen giftige stoffen zoals PFOA, PFAS, lood of cadmium vrij wanneer je de pan toch per ongeluk zou oververhitten”, vertelt Jan Helskens.
“Daarnaast versterken we onze keramische antikleeflaag met diamanten. Deze maken de keramische antikleeflaag extreem duurzaam en hebben goede antikleefeigenschappen. We trekken deze duurzaamheid ook door in ons productieproces, waarbij het uitharden van onze antikleeflaag bijvoorbeeld 60% minder CO2 uitstoot veroorzaakt dan het geval is voor pannen met een traditionele antikleeflaag”, vult Wim De Veirman aan.
Internationaal succes
De Belgische ondernemers achter GreenPan brachten in 2007 als eerste kookgerei met keramische antikleeflaag op de markt. Intussen wordt GreenPan in meer dan 100 landen verdeeld, goed voor jaarlijks 9 miljoen pannen. Bovendien zit het professionele team van het Belgische merk niet stil en wordt de Thermolon coatings steeds verder geperfectioneerd.
“We zijn toegekomen aan de zesde generatie van GreenPan kookgerei. Daarbij zetten we hoog in op het innoverende karakter van onze producten en niet alleen op technisch vlak”, zegt Wim De Veirman. “Ook het design van onze collecties vinden we zeer belangrijk. We selecteren steeds zorgvuldig onze materialen, kleuren en vormgeving waardoor de pannen ook mooi staan op het keukenaanrecht”, sluit Jan Helskens af.