Iedereen heeft het nu en dan voor: meerdere spam-advertenties voor vastgoedprojecten die verschijnen op je Facebook-tijdlijn of tussen Instagram-feeds. Ze liggen veelal ver buiten je interesseveld of zijn op dit moment totaal irrelevant. Naar schatting 40 procent van de Vlaamse huizenjagers krijgt hiermee te maken: het woningtype is niet wat ze verlangen, de woning ligt niet in de streek waar ze aan het zoeken zijn of de verkoopprijs past totaal niet binnen het budget. Met als gevolg dat de zoektocht naar een nieuwe woning niet vlotter verloopt.
Algoritme matcht huizenjagers met projecten
Immowi, een Gents proptechbedrijf, heeft daar nu een tool voor ontwikkeld. Via data-analyse en hun uniek algoritme helpt het projectontwikkelaars en vastgoedmakelaars om preciezer te detecteren waar huizenjagers of investeerders naar op zoek zijn én via welke kanalen ze hun droomwoning willen vinden. Zodra een kandidaat-koper via zijn surfgedrag aangeeft welk soort woning hij verkiest, in welke stad deze idealiter ligt en welk budget hij heeft, komt dit via Immowi op de radar van projectontwikkelaars.
Door al deze info hebben ze een beter zicht op hun doelgroep, kunnen ze veel gerichter en persoonlijker adverteren of – indien de kandidaat-koper daar toestemming voor geeft – al meteen contact opnemen voor een afspraak. En met succes: ruim 35 procent van de leads die via Immowi bij projectontwikkelaars binnenkomen, leidt effectief tot een afspraak.
“In België zijn er zo’n 1.300 bedrijven actief in het vastgoed. Allemaal hebben ze hetzelfde doel: hun woonprojecten verkopen. Maar bij online adverteren gaan ze vaak de mist in. Ze schatten hun doelgroep volledig verkeerd in en schieten daardoor te veel in het wilde weg”, vertelt Anton De Clercq, oprichter Immowi. “Wij matchen het online surf- en klikgedrag van een huizenjager aan de belangrijkste eigenschappen van een vastgoedproject. Vervolgens ontvangt deze huizenjager de gepersonaliseerde advertenties op de kanalen waar hij het meeste actief is.”
Internationale doorbraak
Amper anderhalf jaar na de lancering werkt Immowi voor 75 internationale projectontwikkelaars en hielp het al meer dan 600 woonprojecten beter in de kijker te zetten. De start-up geldt daarmee als pionier in het genereren van vastgoedleads in ons land.
De ambitie van de Gentse young professional en Immowi-oprichter Anton De Clercq is groot. Zo wil hij in 2021 de kaap van 1 miljoen euro omzet overschrijden en op korte termijn uitgroeien tot een van de grootste lead generatoren in binnen- en buitenland. Om zijn ambities kracht bij te zetten, lanceert het bedrijf nu MyImmowi. Dat is het eerste volledig geautomatiseerde lead generatie platform voor de vastgoedsector. Via een online dashboard, ingebouwde automatisaties, alerts en handige tips kunnen projectontwikkelaars alle binnenkomende leads nu zelf beheersen en opvolgen.
“Met dit platform zetten we in op de twee belangrijkste domeinen binnen een vastgoedbedrijf: marketing en verkoop”, vervolgt Anton De Clercq. “Immowi is het eerste en meteen het grootste data- en softwarebedrijf in ons land dat zowel grote als kleinere projectontwikkelaars en vastgoedmakelaars sneller in contact brengt met de juiste kopers voor hun projecten. We werken als enige speler met een eigen ontwikkeld CRM-systeem dat door ingebouwde automatisatie actief op zoek gaat naar nieuwe potentiële kopers.”
Kapitaalronde
De start-up is vandaag actief in België, Frankrijk, Spanje, Nederland en Portugal en De Clercq analyseert voortdurend hoe Immowi internationaal verder kan groeien. Om deze groei te versnellen, werd recent een kapitaalronde opgestart bij de financieringsadviseurs van ‘The Harbour’. Het bedrijf neemt binnenkort ook haar intrek in Buro 532, een coworking space in Gent, en bekijkt voortdurend hoe het haar team verder kan uitbreiden.