Gentse ondernemer bedenkt wereldprimeur voor originele netwerking

aaaiguazupinpongrevolutionDe 24-jarige Gentse ondernemer Mathieu Claeys is duidelijk iemand die van aanpakken weet. Zijn cross marketingbureau Iguazu verzamelde de jongste twee jaar al de nodige adelbrieven met het organiseren van diverse fel gesmaakte evenementen waarbij sport en netwerking een centrale rol spelen en nu pakt hij uit met “Filsdelapalette” een nieuw netwerkevenement dat jonge bedrijven met elkaar in contact brengt via een pingpongcompetitie.

“Iedereen heeft de mond vol van netwerken, maar op een evenement met traditionele hapjes en drankjes zie ik mensen toch vaak een zucht van verlichting slaken als ze bekenden zien opduiken zodat ze niet langer met hun glaasje in een hoekje blijven staan. Toen ik bij een bezoek naan New York het concept leerde kennen van een bar en restaurant waarin pingpongtafels het ijs tussen de aanwezigen helpen breken, voelde ik meteen aan dat het ook iets voor bij ons zou kunnen zijn, maar dan wel vanuit de invalshoek om het netwerken tussen bedrijven te vergemakkelijken. Ik weet immers dat bij veel collega-ondernemers die actief zijn in de technologische en creatieve sector een pingpongtafel in de bedrijfsruimte staat.”

Mathieu Claeys kon in Gent meteen 26 bedrijven warm maken om mee te doen aan een competitie op vier speeldagen in november. Daarbij enkele van de bekende start-ups die ook in deze kolommen al aan bod kwamen zoals Showpad, Story Me, Bubble Post en In The Pocket. “We hebben 48 pingpongtafels gekocht”, zegt hij “en konden ook brouwerij Moortgat overtuigen om met hun pilsmerk Vedett het evenement te sponsoren. De puzzelstukjes passen immers naadloos in elkaar: met een biertje en een pingpongpallet op een informele manier contacten leggen met jonge mensen van andere bedrijven. Dit is gewoon iets waar de sterk levende start-upscene in Gent zat op te wachten.” Het netwerkaspect is het belangrijkst en komt ook tot uiting in het feit dat er op de site nieuws zal komen over en voor de deelnemende “community” , maar tegelijk heeft Mathieu Claeys ook een competitie-element ingebouwd. “Zowaal de winnaars van de bedrijfscompetitie als de van de  individuele competitie worden na de vierde speeldag beloond met een pingpongtafel.”

Claeys en zijn team willen het concept ook uitrollen in Antwerpen en Brussel, en hoewel het daar iets langer duurt om de inschrijvingen rond te krijgen, maakt Mathieu Claeys zich sterk dat dit nieuwe netwerken na het werk ook daar zal aanslaan. “Gent beleeft op 4 november, meer bepaald aan de Franse vaart in Ledeberg,  de primeur van iets dat heel groot kan worden”, besluit hij enthousiast. “Ik kan zelfs verklappen dat we in onderhandeling zijn met LinkedIn om in samenwerking met dit wereldwijde sociale netwerk een gelijkaardige netwerkcompetitie op te starten in Londen.”